Memphis Depay kwam op jonge leeftijd in de jeugdopleiding van PSV Eindhoven terecht en wist al in zijn tienerjaren door te breken in het Philips Stadion. Vervolgens speelde hij voor clubs als Manchester United en Olympique Lyon. Nu is hij actief voor de Spaanse topclub FC Barcelona. Memphis Depay heeft dit kunnen bereiken door kei- en keihard te trainen, onder andere door een specifieke workout uit te voeren.

Talent uit Moordrecht

Memphis Depay is een talent uit Moordrecht en heeft zich de afgelopen jaren doorontwikkeld tot één van de grote sterren van het Nederlands Elftal. Dit is niet alleen op basis van talent, maar ook zeker op basis van zijn mentaliteit en karakter. Elke wedstrijd moet een speler in het hedendaagse topvoetbal zowel fysiek als mentaal helemaal ready zijn. Memphis Depay heeft een bepaalde workout en essentiële trainingsprincipes ontwikkeld die hem ontzettend helpt om elke dag weer te verbeteren als mens en als voetballer.

Snel, sneller, snelst

Voor een voetballer is het belangrijk om fit te zijn. Een speler moet explosief zijn en snel weg zijn op de eerste meters. Memphis Depay doet in zijn workout 5 meter sprints, waarbij hij een soort harnas aanheeft. Dit harnas is bevestigd aan een slee, waar gewichten op zijn bevestigd. Hij doet een aantal sprints met het zware harnas en vervolgens zonder. Volgens hem merk je bij deze oefening gelijk het verschil: je bent een stuk sneller op je voeten als het gewicht is geloosd. Heb je geen slee tot je beschikking? Laat dan je trainingsmaatje een opgerolde handdoek of touw om je middel bevestigen, adviseert Memphis. Doe vervolgens sprints, waarbij je trainingsmaatje tegengewicht geeft.

Balans is volgens Memphis Depay key in een goede workout

Naast snelheid heeft Memphis Depay nog een workout tip als het op balans aankomt. Volgens hem is het immers niet alleen belangrijk om snel te zijn, maar ook een sterke balans te hebben. Daarom is het belangrijk om stabiliteitsoefeningen te doen, zodat je altijd in balans bent tijdens een beweging. Dit kan onder andere getraind worden door Woodchoppers te doen met een medicijnbal. “De bal hoeft niet zwaar te zijn, maar de oefening zal zwaar aanvoelen voor je enkel en hem sterk maken”, vertelt Memphis Depay aan Coach.

Wedstrijdroutine

Een wedstrijdroutine, of een routine voordat je wilt presteren, is ontzettend belangrijk in de sport. Zo eet Memphis Depay voor de wedstrijd pasta, omdat het hem een gevoel geeft dat hij erg sterk is. “Het is voor iedereen anders wat deze routine precies inhoudt, maar het is belangrijk dat uitzoekt wat voor jou werkt en houd je daar dan aan vast”, vertelt Memphis Depay over zijn training. “Het geeft je vertrouwen als je het veld opgaat.”

Train hard & herstel slim

Niet alleen de workout zelf is belangrijk, ook het herstel moet pico bello in orde zijn om het optimale resultaat te behalen, weet Memphis Depay. “Rust is erg belangrijk na een wedstrijd. Soms heb je maar één vrije dag nodig, maar soms heb je er misschien drie nodig. Het is cruciaal dat je naar je lichaam luistert: Gezond eten na een wedstrijd is ook essentieel – je zult het in je benen voelen als je dat niet doet.” Wil jij spierpijn na een heavy legday voorkomen? Eet dan binnen 60 minuten na het beëindigen van een training 20-30 g eiwit. Zo geef jij je lichaam de bouwstoffen die het nodig heeft om aan het herstel te werken.

Meer lezen over de Oranje international? Dit is het dure horloge van Memphis Depay.