Het oorspronkelijke idee voor een Personal Air and Land Vehicle (PAL-V) ontstond in 2008 toen werd het bedrijf PAL-V opgericht door Robert Dingemanse en John Bakker in Nederland, en begon met met het ontwerpen van een voertuig dat zowel op de weg kan rijden als kan vliegen. In 2012 ging het eerste prototype van het voertuig op een testvlucht de lucht in. Acht jaar later in 2020 werd de eerste PAL -V Liberty in Nederland geregistreerd op 24 september, afgelopen dinsdag was dit dus vier jaar geleden wat betekent dat het tijd is voor de eerste APK.
Er zijn meerdere vliegende auto’s in de wereld, maar nog nooit wist er één te slagen voor een APK test, dit is dus nogal de primeur voor het Nederlandse bedrijf.
De PAL -V Liberty
Het voertuig kan parkeren in elke parkeerplaats of garage. Het is gecertificeerd om te vliegen onder zowel de European Aviation Safety Agency (EASA, Europese Unie – 28 lidstaten) als de Federal Aviation Administration (FAA, VS) en voldoet aan de verkeersveiligheidsvoorschriften.
Het PAL-V-vliegtuig biedt plaats aan twee passagiers, de piloot moet zowel een vliegbrevet als een rijbewijs hebben om het PAL-V-vliegtuig te kunnen besturen. Er moet worden opgestegen of geland op een vliegveld of een klein stuk land. Het duurt tussen de vijf en tien minuten om van rijmodus naar vliegmodus te schakelen en vice versa. Het voertuig heeft twee aparte motoren, één voor de vliegmodus en één voor de automodus.