Bijna iedereen drinkt te weinig water op een dag. Als je dacht dat je veel water dronk, zal het waarschijnlijk nog gezonder zijn om nóg meer te drinken. En zeker als je veel aan het sporten bent, is water een onmisbaar element en heb je het in grote hoeveelheden nodig.

Hoeveel water drinken is goed voor je?

Water drinken is een onderschatte bijdrage aan je gezondheid. Door veel water te drinken voer je afvalstoffen weg uit je lichaam, die je maar beter kwijt kunt zijn. Ook is het belangrijk voor goed spierherstel, want ook daar moeten veel afvalstoffen weg.

Je kunt het beste rekening houden met ongeveer 2 liter water drinken op een dag. Dit mag verspreid zijn over de dag. Het is in ieder geval goed om in de ochtend zeker 2 á 3 glazen water te drinken, omdat je in de nacht niet drinkt en wel een beetje zweet. Uiteraard moet je tijdens en na het trainen ook goed drinken voor het optimale spierherstel. Het mooie aan water drinken is: het is heel moeilijk om té veel water te drinken. Tenzij je een paar liter in één keer opdrinkt en watervergiftiging oploopt, is het een goed idee om gewoon zoveel mogelijk te drinken.

water drinken

Tips om meer te drinken

Vaak vergeten mensen gewoon om genoeg te drinken. Je kunt dit voorkomen door middel van een paar simpele trucjes. Neem bijvoorbeeld altijd en overal naartoe een fles water mee. Zet altijd iets te drinken binnen handbereik, zoals op je bureau, onderweg of op de bank. Dan kun je altijd water drinken op momenten dat je daar zin in hebt zonder dat het moeite kost.

Ook hoef je niet ál het vocht van die dag uit water te halen. Je kunt bijvoorbeeld ook thee, sap, melk of sojamelk drinken. Die bevatten allemaal vocht die bijdragen aan de minimale 2 liter die je op een dag nodig hebt. Let wel op als je aan het afvallen bent, dat je geen dranken met veel suikers gaat drinken. Die zijn dan juist weer niet zo goed voor je.

water drinken

Een derde tip is om water te drinken vóórdat je dorst krijgt. Vaak loopt je lichaam al achter op je vochthuishouding op het moment dat je dorst krijgt. Als je dan drinkt en je hebt geen dorst meer, kan je nog steeds te weinig hebben gedronken. Probeer daarom de dorst voor te zijn en verspreid over de dag veel te drinken.

Tenslotte kun je zelf checken of je genoeg drinkt, door een korte blik te werpen op je urine na het plassen. Heeft het een donkergele kleur en stinkt het? Dan drink je te weinig. Als je lichte, geurloze plas hebt, weet je dat je genoeg hebt gedronken die dag.