De meesten van ons dromen van het bezit van een strakke, sexy en snelle sportwagen. We zien deze geweldige machines in films, zoals Fast and the Furious, The Transporter en, recentelijk, Baby Driver. Met films zoals deze die laten zien hoe uitmuntend en krachtig deze auto’s zijn, is het geen wonder waarom veel mensen er een willen bezitten. Het kippenvel van het gebrul en de G-krachtkriebels bij hoge snelheden zijn bij menig autoliefhebber wel bekend. Hoe dan ook blijven sportwagens ook een unieke status van rijkdom en macht.

Elke auto kan op maat gemaakt worden om aan de specificaties van de eigenaar te voldoen. Dit feit is de reden waarom bijna al deze auto’s een fortuin kosten. Voor degenen die financieel veilig zijn en in staat zijn om een ​​luxe sportwagen te kopen, zijn er echter wat feiten die in de bovenkamer een rondje mogen doen. Of feitjes voor de normale sterveling die als excuus gebruikt kunnen worden om er geen eentje te willen, bemachtigen of hebben:

Personificatie van luxe

Als eigenaar van een sportwagen kom je hoe dan ook gegarandeerd aan je trekken. De reden waarom deze machines zoveel kosten, is dat alles erop en eraan perfect is afgestemd op jouw wensen, eisen en dromen – van het sexy uiterlijk van de auto, de uitstekende verfbewerking en de mechanische aspecten tot het vermogen van de motor. Naast deze aanpassingen aspireren elite-bedrijven als Porsche, Lamborghini en BMW de beleving van de bestuurder die zich waardig en in staat voelt om zo’n ontzagwekkende machine te rijden.

Coolfactor

De sportwagen kan een absolute head-turner zijn. Dit is een reden waarom veel mensen domme dingen doen wanneer ze hun sportwagens besturen. Het maakt niet uit hoe verleidelijk het is, verlies jezelf en het stuur niet in het moment en doe niets dat je voertuig kan beschadigen. Wees trots op je aankoop, maar doe geen dingen die alles en iedereen in gevaar brengen – daar heb je niet je hele leven voor gewerkt toch?

Familieonvriendelijk

Hoe je het wendt of keert, de sportwagen is over het algemeen niet voor de fam. De meeste sportauto’s zijn namelijk alleen voor twee: één voor de bestuurder en één voor degene die als eerste ‘shotgun’ roept. Voor een comfortabele rit is het advies dus om er niet meer mensen in te willen stouwen – sportwagens zijn niet voor gezinsreizen, eigenlijk ook niet voor het doen van boodschappen of aankopen bij IKEA.

Probleemvolle realiteit

Helaas, zelfs als je eindelijk je droom en sportwagen hebt gerealiseerd zal de realiteit ook vanzelf een keer inslaan. Het bezit van een sportwagen vereist veel zorgvuldig onderhoud, dure reparaties en heftige belastingen. En als je een gezin hebt, vooral met tieners, moet je het feit accepteren dat ze een stukje van je auto willen. Ze zullen het voor een draai willen uitpakken, wat een slechte zaak voor jou en je droomauto kan betekenen. Het kopen van een sportwagen is moeilijk. Het handhaven van een is tweemaal zo moeilijk.

Dure jongen

Veel mensen denken dat de enige hindernis bij het kopen van een luxe auto de absurde hoge aanschafprijs is. Echter, als deze deal eenmaal rond is zijn de kosten voor onderhoud ook incoming. Veel mensen zullen ontdekken een dagje naar de automonteur of iets dat op een garage lijkt gepaard gaat met een speciaal prijsje. Laten we het trouwens maar niet hebben over het brandstofverbruik oké?

Waardebehoud

Een andere reden waarom sportauto’s te veel kosten vindt zich in  die van hun wederverkoopwaarde. Veel auto-liefhebbers of verzamelaars zijn op zoek naar tweedehands sportwagens omdat ze weten van de moeilijkheden om deze te onderhouden. Aangezien ze goed verzorgd zijn, kunnen tweedehands sportwagens zo goed als nieuw blijven, maar met veel lagere prijskaartjes.

Hoewel een tweedehands sportwagen goedkoper is dan een gloednieuwe sportwagen, is de prijs nog steeds aantrekkelijk. Sommige tweedehands auto’s kunnen zelfs hoger zijn dan de oorspronkelijke prijs, zodra hun reputatie en zeldzaamheid door de tijd stijgen. Een voorbeeld hiervan is een Ferrari 250 GTO Berlinetta van 1962, die verkocht voor slechts 33.500 dollar. De auto werd bijna 49 jaar door zijn eigenaar op stal gehouden. Na het wachten verkocht hij zijn sierpaardje uiteindelijk voor een verse $38.115.000. Hoe bedoel je waarde en wat de gek er voor biedt?

Tot slot

Voordat je zonder dromen komt te zitten even tot slot: het bezit van een supercar gaat niet alleen over duur onderhoud. Wanneer je er eentje onder je kont hebt word je gemoedstoestand geboost met het enorme gevoel van vreugde en trots. Flaneer jij op verantwoorde wijze over de weg, dan zijn alle kosten en problemen wel te overzien. En dan hebben we de woorden als ‘chickmagnet’, ‘jongensdroom’ of ‘mannenspeelgoed’ niet eens gebruikt.