We gaan allemaal naar de sportschool om af te vallen of om spieren te kweken. Een goed trainingsschema helpt je om jouw doelen te bereiken. Toch weten we zeker dat jouw trainingsschema niet helemaal goed is. Wij hebben een paar tips op een rij gezet om je trainingsschema te verbeteren.

Waarom jouw trainingsschema niet goed is

Een goed trainingsschema is een vereiste om snel fit te worden, af te vallen of om binnen de kortste keren resultaat te zien. Zonder je trainingsschema gezien te hebben, weten we al dat deze niet helemaal goed is. Jouw trainingsschema bevat namelijk niet alle vijf onderstaande onderdelen. Pas je schema dus aan om optimale resultaten te boeken aan de hand van een uitstekend trainingsschema.

1. Geen gebalanceerde benadering

We snappen zeker wel dat je een paar favoriete onderdelen hebt in de gym. Maar het heeft niet veel nut om elke training hetzelfde te doen. Er moet de nodige balans in je trainingsschema zitten. Wissel dus oefeningen als roeien af met andere krachtoefeningen zodat je trainingsschema goed in balans is.

niet goed trainingsschema

2. Niet gepersonaliseerd

Het belangrijkste van een trainingsschema is misschien wel dat het gepersonaliseerd is. Niet iedereen kan dezelfde hoeveelheid kilo’s tillen of houdt het even lang vol op de loopband. Zorg er dus voor dat jouw trainingsschema (door een trainer) is gepersonaliseerd naar jouw kunnen.

3. Geen aanpassingen na verloop van tijd

Sommige mensen volgen jarenlang hetzelfde trainingsschema. Hierdoor hebben ze geen oog op progressie. Na een aantal maanden heb je de beginselen onder de knie en vanaf dan kun je jouw trainingsschema steeds zwaarder maken. Zorg er dus voor dat je zo nu en dan je trainingsschema aanpast.

4. Het bevat geen geavanceerde trainingstechnieken

Als je trainingsschema geen geavanceerde trainingstechnieken bevat, dan kun je ‘m net zo goed in de prullenbak gooien. Voorbeelden van geavanceerde trainingstechnieken zijn: supersets, drop sets, intraset stretching etc. Door dit soort technieken stimuleer je jouw spieren continu om te groeien en te versterken.

5. Niet doelgericht trainen

Natuurlijk zijn je doelen ook erg belangrijk. Je moet je training aanpassen aan het doel wat je wilt bereiken. Bij afvallen hoort bijvoorbeeld een heel ander schema dan als je graag zwaarder wilt liften. Wil jij graag je spieren laten groeien als nooit tevoren? Ook dan moet jij je schema daarop aanpassen. Lees hier bijvoorbeeld over 5 tips om spiergroei te maximaliseren.