De Turkse Grand Prix wederkeert ook in 2021 op de Formule 1-kalender. De zestiende ronde van het nu al legendarische kampioenschapsgevecht tussen Max Verstappen van Red Bull Racing en Mercedes-coureur Lewis Hamilton staat voor de boeg. Lees jezelf bij in ons vooruitblik op de Grand Prix van Turkije, met de belangrijkste thema’s van dit weekend en de sessietijden die wederom afwijkend zijn.

Vorig jaar werden kijkers getrakteerd op een zinderende GP, mede mogelijk gemaakt door de spekgladde, nieuwe asfaltlaag. De combinatie met regen zorgde voor een verraderlijke race, inclusief griplevels die eigenlijk tekortdoen aan de standaard van de koningsklasse. De organisatie beloofde verbetering en heeft de baan voorhand gezandstraald om soortgelijke taferelen te voorkomen. Allicht maar goed ook, de kans op regen is dit weekend weer volop aanwezig.

Zorgen bij Mercedes: motorwissel Hamilton geen optie maar noodzaak?

Zowat alle ogen richten zich dit weekend op de kop. Twee punten scheidt Hamilton en Verstappen. Het is de vraag of de Brit de leiding kan vasthouden. Een gridstraf dreigt voor de zevenvoudig wereldkampioen. Hamilton zit aan zijn maximum qua geïntroduceerde motoronderdelen. En dat terwijl het rammelt bij de Duitse motorboer: teamgenoot Valtteri Bottas reed in Rusland rond met alweer de vijfde onderdelen-set. Coureurs bij klantenteams van Mercedes staan eveneens op scherp met bijna ieder minstens drie geïntroduceerde onderdelen, terwijl Nicholas Latifi recent genoodzaakt was om een vierde set te nemen.

Wat begin september een optionele wissel leek in de titelstrijd is onderhand een noodzaak voor Hamilton en zijn team. De kans is daarom aanzienlijk dat de Brit op Istanbul Park een straf incasseert ter behoeve van nieuwer materiaal. De resulterende inhaalrace vanaf achteren is vervolgens niet zonder risico, dus we zijn benieuwd.

De nieuwe batterij bij Honda

De concurrentie heeft intussen niet stilgezeten. Vooral het ogenschijnlijke gemak waarmee Max Verstappen voorbijsnelde aan Bottas op het rechte stuk in Rusland is daarbij tekenend. Beide coureurs startten achteraan vanwege een motorwissel. Het kostte de van P20 startende Verstappen een luttele zes ronden om de voorsprong van de Fin, die vanaf P16 begon, teniet te doen. Sterker nog: die opmars leidde uiteindelijk tot een knappe tweede plek. Hoewel de chaos door de late regen daarbij hielp, kon het team zich geen betere schadebeperking wensen.

En nu is het woord aan Mercedes en Hamilton. En niet alleen vanwege de voortdurende betrouwbaarheidsproblemen met de eigen krachtbron. Honda zet alle zeilen bij in het slotoffensief en zet door met klinkende prestaties. De Japanners introduceerden aan het begin van de tweede seizoenshelft stilletjes een vernieuwde (tweede) versie van de batterij, zoals toegestaan is binnen de huidige reglementen. Dit onderdeel, aanzienlijk lichter en compacter, zou van onschatbare waarde zijn in het opslaan en managen van de kinetische energie die teruggewonnen wordt en bijvoorbeeld op het rechte stuk als een pk-boost ingezet kan worden.

Het momentum lijkt deze ronde in de handen van Verstappen. Maar ook dit weekend moet alles tot in de kleinste details kloppen, want nu we de ontknoping naderen kan elke fout één te veel blijken. Kortom: all to play for.

Racetijden Grand Prix van Turkije 2021:

Vrijdag 8 oktober
Vrije training 1: 10:30 – 11:30
Vrije training 2: 14:00 – 15:00

Zaterdag 9 oktober
Vrije training 3: 11:00 – 12:00
Kwalificatie: 14:00 – 15:00

Zondag 10 oktober
Race: 14:00 – 16:00