Wat een man een echte man maakt verschilt per persoon. De één denkt hierbij aan een soort oermens, terwijl de ander het meer benaderd vanuit de rol van de man anno 2019. Benaderen we dit vraagstuk vanuit een meer biologisch oogpunt, dan is het antwoord: testosteron. De hoeveelheid van dit stofje verschilt per persoon. Heb jij het gevoel dat iets meer testosteron je goed zou doen, dan zijn dit tien tips voor het natuurlijk verhogen van je mannelijkheids-hormoon.

Testosteron

Mannen met een hoog testosterongehalte zijn in het algemeen meer volhardend, hebben minder lichaamsvet, meer zelfvertrouwen en zijn sneller op hun teentjes getrapt. De natuur heeft (in de meeste gevallen) de testosteronverdeling goed gedaan. Als jonge vent hoef je je zelden druk te maken over je testosteronspiegel. Uit de wetenschap blijkt dat mannen tot hun twintigste absoluut gene tekort hebben aan de stof, integendeel, maar dat dit na hun 20e levensjaar gaat afnemen. En wat blijkt, hoe ongezonder je leeft, hoe sneller deze afname gaat. Twijfel jij of je voldoende testosteron hebt, dan kun je dit altijd laten checken aan de hand van een bloedtest via een arts. Wil je het op natuurlijke wijze een beetje een boost geven, dan hebben wij deze tips voor je.

Win een wedstrijdje

Verliezen mag ook, maar initieer een spel waarin de drang om te winnen wordt aangewakkerd. Volgens neuroloog Jeri Janowsky aan de universiteit van Oregon zorgt het willen winnen van een spel (en de winst zelf) voor een toename in testosteron.

Denk aan seks

Kans is groot dat je dat al geregeld doet, maar door alleen al te dénken aan seks verhoog je je testosteronspiegel. Het effect hiervan houdt een uur of drie aan. Bijzonder leuk onderzoek is gedaan naar mannen op een booreiland die op vrijdag ineens extra baardgroei leken te vertonen. De gedachte aan seks in hun weekend thuis is waarschijnlijk de oorzaak van de verhoogde testosteron.

testosteron

Slaap is heilig

Zorg voor voldoende slaap. Uit onderzoek blijkt dat een gebrek aan slaap zorgt voor minder hoge pieken in je testosteronspiegel. Het lijkt zelfs mogelijk dat je testosteronspiegel geleidelijk lager wordt als je er een gewoonte van maakt om niet uitgerust je dagen door te gaan.

Drink niet te veel

En met drinken bedoelen we alcohol. Met maximaal twee consumpties per dag kom je nog wel weg, maar meer is schadelijk voor je testosterongehalte. Hoe meer je drinkt, hoe lager je testosterongehalte.

Ga de gym in

Krachttraining, mits op regelmatige basis, is een absolute boost voor je testosteron. Twee keer per week de gym in is al genoeg. Focus je vooral op oefeningen waarbij je zo veel mogelijk spieren aan het werk zet. Bijvoorbeeld compound oefeningen zoals deadliften en squatten. Gegarandeerd succes!