Wij zouden toch echt willen weten wat nou de meest gezonde manier is om af te vallen. Er zijn tegenwoordig veel mogelijkheden om je doelen te behalen en wij zijn erachter hoe je dit het beste kan doen. Gezond afvallen is moeilijker dan je denkt. Wij hebben alle punten op een rijtje gezet waar je goed op moet letten. De zomer komt eraan, dus ga aan de slag zodat je weer lekker kan flaneren over de stranden.

Hardlopen, de beste manier om je vetverbranding te verhogen?

Je hoort de vrouwen er vaak over, maar bij mannen is het misschien nog wel belangrijker. Die reddingsboei om de middel, die bij de een net wat groter is dan bij de ander. Het is een probleemzone die maar moeilijk lijkt te verdwijnen. Natuurlijk heeft dit deels te maken met bouw en aanleg, maar het zit meestal toch wel in hele andere dingen.

Een verkeerd voedingspatroon, structureel ongezonde gewoontes en weinig tot geen (actieve) lichaamsbeweging zijn vaak de hoofdoorzaken. Het is om die reden dat veel mensen al snel de neiging hebben te gaan hardlopen om wat pondjes vet te verbranden. De vraag is: doe je hier verstandig aan?

Gezond en verantwoord afvallen met hardlopen

Het mag duidelijk zijn dat je met hardlopen inderdaad je vetverbranding omhoog brengt, waardoor snel afvallen makkelijker wordt. Zorgt dit er ook voor dat jij je doelen haalt? Veel mensen zien hardlopen als de remedie waarmee je gegarandeerd veel gaat afvallen. Hoewel je de vetverbranding wel verhoogt en ook zeker de nodige calorieën gaat verbranden met afvallen, is het niet de meest efficiënte manier. Voeding speelt hier onder andere een belangrijke rol in, maar natuurlijk ook jouw doorzettingsvermogen.

Als je echt een fan van hardlopen bent, dan mag de efficiëntie de pret niet drukken en raden we je ook zeker aan om te gaan hardlopen. Wees er wel van bewust dat er toch andere mogelijkheden zijn om sneller af te vallen.

De voor- en nadelen van buiten hardlopen

Veel mensen gaan buiten hardlopen, hiervoor is dan wel een goede voorbereiding nodig. De pluspunten van buiten lopen zijn het rennen in de buitenlucht, minder kosten, meer gezelligheid en kansen om nieuwe plekken te ontdekken.

Verantwoord afvallen

Toch kleven er wat nadelen aan. De nadelen zijn een grotere kans op blessures, afhankelijkheid van het weer, de weg terug wanneer je er toch aardig doorheen zit en de tijdstippen van de dag wanneer je wilt hardlopen. Verder is ook het bijhouden van je gegevens niet altijd vanzelfsprekend, tenzij je een smartwatch hebt. Buiten hardlopen vergt dus wat voorbereidingen, terwijl je op een loopband zo kan beginnen.

Waarom zou je kiezen voor een loopband?

De beweegredenen om voor een loopband te kiezen zijn er genoeg. We laten je hieronder een aantal van de voordelen zien:

• Je kan op elk gewenst moment op de loopband stappen zonder grote voorbereidingen.
• Een loopband is vaak uitgerust met verschillende technologische snufjes voor meer uitdaging en het bijhouden van je gegevens. Denk hierbij aan een hartslagmeter, afstand, verschillende snelheidsniveaus, steilheid (bergje beklimmen) en vaak vakjes voor je telefoon en drinkwater + handdoek. De professionelere versies hebben zelfs een ingebouwd scherm waarop je virtueel op verschillende plekken kan hardlopen, Netflix of YouTube kunt kijken en een overzicht kan inzien van jouw resultaten.
• Minder blessuregevoelig door de egale ondergrond van de loopband en geen andere risico omstandigheden.

Wij vinden een loopband toch een goede oplossing om op een gezonde en verantwoorde manier af te vallen. Er zijn verschillende soorten en maten loopbanden. Hier kan je kijken voor een mooi overzicht van de beste loopbanden.

Crosstrainer effectief voor verbranding

Het verschil tussen een crosstrainer en een loopband is dat je met een crosstrainer jouw hele lichaam beweegt. Door de bewegingen die je maakt pak je verschillende spiergroepen en zal je vetverbranding nog meer verhoogd worden. Een crosstrainer vind je in sportscholen, maar worden ook steeds toegankelijker voor thuisgebruik. Een crosstrainer aanschaffen is niet niks. Je moet hier goed vergelijken welke voor jou het beste geschikt is. Deze tips voor het kopen van een crosstrainer bekijken en doornemen zal je hierbij helpen een goed afgewogen keuze te maken.

Verantwoord afvallen

Nog enkele andere manieren voor een hogere vetverbranding

We willen even duidelijk maken dat je bij afvallen ook zeker moet letten op wat voor voedsel en dranken je de gehele dag neemt. Een goed voedingspatroon zal voor een groot deel de doorslaggevende factor zijn of je wel of niet gaat afvallen. Zorg dan ook dat je hiermee begint. Sporten levert de andere grote bijdrage aan je gewenste streefgewicht en vorm. Je kan dit dus doen met een loopband of een crosstrainer. Ook een intensieve training met deze 4 oefeningen gaat je zeker helpen.

Verder kun je ook winsten pakken door vaker te gaan lopen en bijvoorbeeld fietsend je boodschappen te doen. Als je opzoek bent naar ontspanning, ga lekker voetballen of een balletje slaan. Een actieve levensstijl gaat je helpen.

Het combineren van een voedingspatroon met sport is de succesfactor

Je moet dus goed begrijpen dat het niet en-of is maar EN-EN! Door de verschillende factoren die je vetverbranding beïnvloeden op een leuke manier te combineren word je gezonder en raak je helemaal in vorm.