Sports

Dit verandert er in 2024 in de Formule 1

Formule 1

Nog iets meer dan 40 dagen en dan barst het racespektakel, beter bekend als de Formule 1, weer los. Op 2 maart gaan de motoren weer voor het eerst brullen in de oliestaat Bahrein. Max Verstappen gaat dit seizoen proberen zijn vierde achtereenvolgende wereldtitel te prolongeren - en daarvoor is hij ook de torenhoge favoriet. Dan zal hij wel moeten dealen met de aangekondigde veranderingen.

Max Verstappen op jacht naar wereldtitel numero 4

Voor Max Verstappen zal het zijn tiende jaar in de Formule 1 zijn, en zijn achtste bij Red Bull Racing. Sinds 2021 domineert de Limburger de koningsklasse van de autosport, toen hij in dat jaar na een bizar einde afrekende met naaste belager Lewis Hamilton wat betreft de wereldtitel. In 2022 en 2023 herhaalde hij dat kunstje op zeer dominante wijze, iets wat hij dit jaar opnieuw hoopt te bewerkstelligen. Toch zal het hem door veranderingen in regels en op wraak beluste concurrenten niet makkelijk worden gemaakt. We zetten de aanstaande veranderingen op een rij.

View post on Instagram
 

De F1-kalender zal dit jaar een record van 24 races omvangen. Op 2 maart begint het circus in Bahrein, en een week later wordt er geracet in Saoedi-Arabië, vanwege de Ramadan, allebei op zaterdagavond. Op 8 december wordt het afgesloten in Abu Dhabi. Wat opvalt is dat de GP van China dit jaar terugkeert op de F1-kalender na vier jaar te zijn geschrapt wegens het coronavirus. De GP van Nederland wordt verreden in het weekend van 25 augustus. Max Verstappen en zijn teamgenoot Sergio Pérez zullen dit seizoen rondrijden in de RB20, waarbij Max Verstappen dit jaar een nieuwe personal trainer mag verwelkomen. De F1-grid zal dit jaar hetzelfde zijn als vorig jaar. Dat geldt niet voor twee teamnamen: Alfa Romeo wordt veranderd in Sauber, alvorens het in 2026 wordt omgedoopt tot Audi, en AlphaTauri, het dochterteam van Red Bull Racing gaat sinds dit jaar door het leven als Racing Bulls.

Reglement

De FIA, de internationale autosportfederatie, heeft wat wijzigingen doorgevoerd wat betreft het testen met oude auto’s. Deze wijziging houdt in dat alle onderdelen die gebruikt worden eerder gebruikt moeten zijn tijdens een raceweekend. Deze wijziging zorgt ervoor dat teams geen gloednieuwe onderdelen op een oude auto kunnen gebruiken om te proberen de testbeperkingen te omzeilen. Ook mogen teams, zodra het nieuwe motorreglement ingaat, nog niet beginnen aan hun auto voor 2026. De testdagen voor banden worden uitgebreid van 35 naar 40 dagen.

Een ander technisch aspect dat is veranderd is het feit dat het wordt toegestaan dat er een luchtschacht in de auto’s aangebracht mag worden. Zo wordt er meer lucht naar de cockpit geleid. Dat is gebeurd naar aanleiding van het feit dat sommige coureurs na de GP van Qatar vorig jaar medische klachten hadden na de extreme hitte.

Sprintraces

Ook de zowel geliefde als gehate sprintraces gaan op de schop. Het format van de sprintraces zal na kritiek worden geüpdatet. Dit na aanhoudende klachten over de opzet van het sprintweekend, waarbij de kwalificatie voor zondag al op vrijdag plaatsvindt. Het bestuursorgaan zegt dat de sprintsessies beter gescheiden zullen worden van de sessies die verband houden met de Grand Prix.

Tot slot worden rookfakkels en vuurwerk verboden. Onder andere bij de GP op Zandvoort leverde dat problemen op, toen een fakkel op het circuit belandde. Ook kan het zicht van coureurs en toeschouwers worden ontnomen en is de rook uiteraard niet bepaald gezond. Of zoals de FIA het zelf omschrijft: ‘elk object dat exotherme stoffen of een exotherm mengsel van stoffen bevat dat ontworpen is om een calorisch, lichtgevend, geluids-, gas- of rookeffect te produceren, of een combinatie van deze effecten, met inbegrip van maar niet beperkt tot fakkels, rookbommen en vuurwerk.’