Deze verkeersboetes betaal je straks: de belangrijkste bedragen en veranderingen

De stijging klinkt misschien als ‘paar procentjes’, maar reken je vooral niet rijk. Voor veel boetes ben je gewoon een tientje extra kwijt. Even de straat inrijden waar je niet mag? Kostte je in 2025 nog € 120, vanaf 2026 mag je € 130 afrekenen. Door rood rijden schiet net zo hard omhoog: van € 310 naar € 320.

De klapper blijft bellen achter het stuur, waar je tegenwoordig niet meer onderuit komt door al die slimme camera’s. Die boete tikt aan: € 440 in 2026 (was € 430). Parkeren waar het niet mag? Hop, € 130. Zelfs het vergeten van je APK kost je € 190. Sommige boetes blijven onveranderd, zoals voor parkeren op een gehandicaptenplek (€ 500) of rijden zonder gordel (€ 190). Snelheidsduivels opgelet: 10 km/u te hard binnen de bebouwde kom is in 2026 goed voor € 95, bij wegwerkzaamheden zelfs € 142. Alles nog exclusief die onvermijdelijke administratiekosten.

Lees ook: Amerikaanse agente dreigt met boetes omdat ze gisteren geen ‘beurt’ kreeg en zit nu in de problemen.

Waarom worden verkeersboetes weer duurder?

Je vraagt je misschien af: waarom blijven ze die bedragen omhoog gooien? Gek genoeg adviseerde het Openbaar Ministerie vorig jaar nog om boetes juist flink te verlagen met 25 tot 30%! Maar ja, het kabinet dacht daar anders over, deels omdat de schatkist dan tot € 300 miljoen inkomsten misloopt. Dus, ondanks moties om juist te stoppen met het inflatie-meehobbelen, worden boetes gewoon weer duurder.

▼ scroll verder ▼

Politici zijn verdeeld: de een wil hogere prikkels om gevaarlijk gedrag aan te pakken, de ander vindt het oneerlijk voor mensen met een kleine portemonnee. In de wandelgangen hoor je ook vaak dat boetes meer dienen als cashcow voor de overheid dan voor verkeersveiligheid. En tja, of een hogere boete nu echt helpt? Als de handhaving achterblijft, is het vooral een sigaar uit eigen doos.

Lees ook: Zo maak je bezwaar tegen die vervelende (verkeers)boetes.