V2L, je vraagt je vast af wat dat is. Gelukkig zijn wij er voor jou om je dat te vertellen, want het is een beetje een vreemd, maar ook een erg interessant verhaal. Je kan met V2L in ieder geval heel erg veel doen, maar of het praktisch is, is de tweede vraag.

V2L: Vehicle To Load

Elektrische auto’s worden steeds geavanceerder en de Kia EV6 is hier een van. Daarom introduceren zij ook Vehicle to Load. Dat is een systeem waarmee je stroom vanuit de accu van de auto kunt terugleveren aan het net of aan andere apparaten, zoals je telefoon. Ook zou je bijvoorbeeld een andere auto van stroom kunnen voorzien, maar dat gaat natuurlijk ten koste van je eigen stroom en het kost ook nog eens heel veel tijd.

V2L

De mobiele oplader

Dan heb je natuurlijk de vraag of de V2L-functie noodzakelijk is en daar kunnen wij nog geen antwoord op geven, maar het biedt wel perspectief voor de toekomst, want een stopcontact op wielen klink helemaal zo gek nog niet. Nu is het alleen helemaal nog niet zo krachtig. De auto kan maximaal 3.6 kilowatt leveren, dus een aantal elektrische apparaten moet met gemak lukken, maar het heeft nog een lange weg te gaan mocht het andere auto’s binnen 10 minuten willen voorzien van stroom.

De Kia EV6

Naast dat de EV6 voorzien wordt van V2L wordt het sowieso een verbazingwekkende auto. Het wordt een volledig elektrische auto die (als je de GT-uitvoering neemt) 584 pk heeft. Mocht je een van de andere versies nemen zit je op 325 of 169 pk, maar dat is alsnog niet mis. Het is een strak uitziende auto die verkrijgbaar is met twee verschillende soorten accupakketten. Zo heb je de 58 kWh en de 77 kWh uitvoering. De grootste zou je in ieder geval 510 kilometer ver kunnen brengen en dat ook nog in stijl en comfort. Mits jij je telefoon er niet continu aan oplaadt tenminste.