Met de terugkeer van Formule 1 op Circuit de Barcelona-Catalunya blijft een traditie in stand. Het circuit is de laatste jaren steevast de uitvalsbasis voor belangrijke activiteiten. Ook is de Spaanse Grand Prix het startschot van het Europese deel van de Formule 1-kalender. Waar het allemaal om te doen is, ontdek je in deze Track Guide van Circuit de Barcelona-Catalunya.

Track Guide Circuit de Barcelona-Catalunya: trouw aan origineel ondanks meerdere aanpassingen

Het 4.675 kilometer lange, zestien bochten tellende, circuit, opende in 1991 de deuren. Iets meer dan 30 jaar later is de lay-out vier keer vernieuwd in opzicht van de Grand Prix-versie waar de Formule 1 op verwelkomd wordt. 

De huidige lay-out is niet enorm anders dan het origineel, maar brengt vooral aanpassingen die de veiligheid moeten bevorderen. In een zekere zin ook in het opzicht van de MotoGP, die hier jaarlijks racet. Kortom: in de derde, laatste sector zijn de graad hoeken van de bochten door de jaren heen aangepast.

Het gedeelte voor het rechte stuk richting start-finish is sinds 2007 voorzien van een scherpe chicane om de snelheid te beperken. Hieronder zie je de huidige lay-out van het circuit (en de chicane bij bocht 14):

Snelheid beperken en terugwinnen met aanpassingen aan design

Tot aan de bocht met nummer 9 is het circuit nog steeds trouw aan het originele ontwerp. Vlak daarna zat daar tot 1995 een knik naar rechts. Sinds dat jaar is die gladgestreken als het ware – mogelijk, zodat auto’s met meer snelheid kunnen aanzetten tot de volgende, scherpe bocht naar links, waardoor ze elkaar beter kunnen uitremmen.

Ook deze bochtensectie aan het begin van de laatste sector is door de jaren aangepast. De La Caixa (T10) was voorheen minder acuut, maar werd bijna een haarspeldbocht. Het gedeelte werd daarna nogmaals herzien. Het originele ontwerp was wat ‘ronder’ en zorgde voor hogere topsnelheden. Toen deze haarspeldbocht werd aangelegd, kwam er direct daarna een knik erbij. Maar na de komst van de laatste chicane, die de snelheden aanzienlijk verlaagde, is het ontwerp uit 2020 meer trouw aan het originele, rondere design.

En toch blijft het een lastig circuit om in te halen, zoals deze analyse onderstreept:

Waarom Circuit de Barcelona-Catalunya zo belangrijk is voor Formule 1-teams

Voorbij de lofzang over Max Verstappen, die in 2016 zijn eerste race won toen hij in de Red Bull stapte, is voor Circuit de Barcelona-Catalunya een cruciale hoofdrol weggelegd binnen het rondreizende race-circus. Het jaar wordt hier traditioneel afgetrapt met de wintertests. Het circuit leent zich daar uitstekend voor. Circuit de Barcelona-Catalunya is een echt allround-racebaan vanwege de diverse soorten van bochten. En dat biedt houvast voor een lang seizoen. Als je auto hier snel is, dan ben je alvast goed op weg om de rest van de kalender te tackelen. Het vergt namelijk aerodynamische souplesse.

Barcelona ligt daarnaast relatief dichtbij Engeland, waar zo ongeveer alle teams gevestigd zitten. Dat maakt de logistiek niet alleen goedkoper, maar ook sneller. Anders gezegd: als iets kapot gaat hier, dan kun je een vervanging vrij snel laten invliegen. 

De vergaarde data uit de wintertests dient bij vooraf aan de Spaanse Grand Prix eveneens als een waardevolle reality-check tijdens de vrije trainingen. Weten is meten en buitenom het testen is het erg zeldzaam dat de Formule 1 tweemaal in het jaar op hetzelfde circuit rijdt. De teams, maar ook de coureurs, kennen het circuit door en door. 

Track Guide Barcelona: Twee grootheden nog steeds heer en meester op Circuit de Catalunya

Verreweg de meest succesvolle coureurs op dit circuit blijven Michael Schumacher en Lewis Hamilton. Beide behaalden zes overwinningen hier. Hamilton wist de GP van Spanje in Barcelona zelfs vijf keer achtereen te winnen van 2017 tot en met 2021.