De kerstdagen komen eraan. Gezellig met de familie eten, eten en nog eens eten. Al dat eten dat je vrolijk naar binnen werkt manifesteert zich natuurlijk wel in wat extra op de weegschaal. Vaak ben je dan ook een paar kilo zwaarder na kerst. Hoe kun je er nou voor zorgen dat die kerstkilo’s er niet aankomen? Dat gaan we je vertellen.

Tips om de kerstkilo’s te vermijden

Voor je nu denkt te moeten gaan knagen op een wortel: wees gerust. Een beetje verantwoord kerst vieren kan prima samengaan met alle heerlijkheden die er op tafel verschijnen. Met onderstaande tips voorkom je dramatische kerstkilo’s maar ben je nog steeds aan het genieten. Zoals het hoort, in december.

1. Extra bewegen op de dagen dat je meer eet

Wie zegt dat je niet kunt bewegen met kerst? Je krijgt de kerstkilo’s binnen, maar die kun je ook weer snel wegwerken. Even tussendoor een uurtje thuis sporten of hardlopen kan geen kwaad, ook niet op de kerstdagen. Geen behoefte aan sporten? Pak dan in plaats van de auto, de benenwagen naar vrienden of familie om te gaan eten.

kerstkilos

2. Eet driekwart van je normale porties

Je mag met kerst best wel wat meer eten, maar je kunt ook overdrijven. Vaak ziet je met iets minder grote porties ook al vol. Om de kerstkilo’s te voorkomen kun je dus het beste driekwart van je normale kerstporties eten.

3. Schep eerst de gezonde producten op

Bewaar het lekkerste voor het laatst, is een gezegde die ook bij het voorkomen van de kerstkilo’s goed van pas komt. Probeer eens eerst alle gezonde producten op te scheppen. Zo zit je al een stuk voller en vermijd je de caloriebommen.