Terwijl de gemiddelde Europeaan langzaamaan gaat hopen op betere tijden, verschijnt er bij de bezitters van een Tesla Model S en Model X een dikke glimlach. Beide wagens hebben een leuke update gekregen wat betreft de rijprestaties. Accelereren gaat nu een stuk vlotter dankzij de nieuwe ‘Cheetah Stance Modus’. In goed Nederlands: standje jachtluipaard. Daarmee laat je in ieder geval de bezitter(s) van de Bugatti Veyron verbouwereerd achter je. Vanaf nu trek je op van 0 naar 100 km/u in 2.5 seconden.

Tesla sprint in 2.5 seconden naar 100 km/u

Beide Tesla modellen waren al behoorlijk rap, maar dankzij de ‘Cheetah Stance’ -modus is het pas echt feest. Geen 2.7 seconden, maar slechts 2.5 seconden om lekker op snelheid te komen. Handig als je toch al snel geïrriteerd raakt door de vele stoplichten in ons land. Die supersnelle acceleratie is mogelijk doordat de nieuwe modus het adaptieve onderstel aanpast door de voorvering te verlagen en de demping te optimaliseren.

Ter verduidelijking: dit doe je door op de rem te trappen terwijl je het gaspedaal ingedrukt houdt. Hiermee activeer je de ‘Launch Mode’. Het gevolg: de Tesla wordt gelanceerd en in 2.5 seconden tik je de snelheidswijzer 100 km/u aan. Daarmee ben je niet alleen sneller dan een Bugatti Veyron, ook een jachtluipaard in topconditie moet het afleggen tegen de Tesla. Het arme beestje heeft immers ruim 3 seconden nodig op diezelfde snelheid te halen.

Porsche Taycan

De Cheetah Stance zorgt niet alleen voor een verbeterde acceleratie. Ook het piekvermogen is verhoogd. Zo heb je extra vermogen tot je beschikking bij snelheden van 130 km/u of meer en is er sprake van een verhoogd thermisch uithoudingsvermogen van de aandrijflijn. Dat betekent in feite niks meer dan dat je wat vaker kunt optrekken zonder dat het ten koste gaat van de overige prestaties. De vermoedelijke reden is dat Tesla zich niet de les wilde laten lezen door de Porsche Taycan die daar, in ieder geval tot nu toe, naar verluidt beter in was.

 

Het kan nog sneller

Met de meest recente verbeteringen aan zowel de Tesla Model S als Model X, zou je denken dat een Tesla mogelijk aan de grens zit van wat technisch haalbaar is. Dat kon nog wel eens een foutieve veronderstelling zijn. Tegen het eind van 2020 is Elon Musk van plan om een ‘Plaid’ variant van de sedan te lanceren. Deze uitvoering zou voorzien zijn van drie elektromotoren. Zo zou de achteras twee elektromotoren krijgen en de vooras mag het met een exemplaar doen. Een grotere accu en de diverse aerodynamische aanpassingen moeten voldoende zijn voor nog betere prestaties.