Max Verstappen pakte zijn vijfde overwinning uit zes races bij de 2022 Grand Prix van Canada. De Red Bull Racing-coureur bleef met de winnende strategie Carlos Sainz van Ferrari voor in Montreal. Lewis Hamilton keerde namens Mercedes voor de tweede keer dit seizoen terug op het podium met een P3. Al met al was de teruggekeerde GP van Canada eentje met een vermakelijke spanningsboog. Hoe dat kwam, lees je in dit terugblik op de GP van Canada.

Terugblik GP Canada: Verstappen weerhoudt Sainz van zijn eerste Grand Prix-zege

Terwijl Charles Leclerc de in Bakoe opgelopen motorschade incasseerde met een gridstraf, vond het gevecht om de leiding vooral plaats tussen zijn Spaanse teamgenoot en de Red Bull-titelverdediger. De Monegask deed wat hij moest, zette een P19 om in een P5. Aan de andere kant levert de Ferrari-coureur nog steeds punten in als het aankomt op zijn eerste gevecht voor de wereldtitel in Formule 1. Door vijftien punten meer te scoren, staat Verstappen nu relatief onbedreigd aan de leiding, met 49 punten meer dan Leclerc.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door FORMULA 1® (@f1)


Een vroege uitvalbeurt voor Sergio Perez. De Mexicaan stopte noodgedwongen in de zevende ronde zijn bolide en het gevecht aan kop ging mede daardoor vooral tussen Max Verstappen en Carlos Sainz. Of de vanaf P13 vertrokken Perez de aansluiting zou vinden in het slotdeel is discutabel, maar ook hij had van de late safetycar kunnen profiteren ongetwijfeld. 

Met twee virtual safetycars en nog een late volwaardige safetycar was het momentum qua strategie weer aan Red Bull en de Nederlander. Hij dook tijdens de VSC na de DNF van Perez naar binnen voor de witte, harde compounds (ronde negen). Race uitrijden leek geen optie op deze banden. Uiteindelijk was het Sainz die later pitte en daarmee het voordeel leek te bezitten richting het einde op nieuwer rubber. Maar uiteindelijk koos hij, net als Verstappen, voor een tweestopper.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door FORMULA 1® (@f1)

Gênante actie van Tsunoda leidt tot late safetycar

Verstappen ging naar binnen in de 43 ronde en zou er nog 27 rijden op een nieuwe set harde banden. Hij gaf daarmee de leiding uit hand aan Sainz, maar vond voldoende aansluiting na het passeren van Lewis Hamilton voor P3 om Sainz af te dekken, zodra hij ook zou pitten.

Met ongeveer acht seconden tussen Verstappen en de leidende Sainz kwam dan alsnog een safetycar de baan op. Yuki Tsunoda van AlphaTauri viel uit, de auto achter de barrières rollen was dit keer geen optie, hij crashte. De Japanner maakte een namelijk beginnersfout door met koude banden zich direct te verremmen bij de pitsexit. Sainz kon hierdoor ook zijn tweede stop doen, zonder terug te vallen. De Spanjaard belandde daardoor op de staart van Verstappen. 

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door FORMULA 1® (@f1)


Wat volgde was een sprintrace van pakweg vijftien ronden. Ondanks dat Sainz zelfvertrouwen tankte uit het feit dat hij de snelste op de baan was, bleef de gehoopte inhaalpoging voor de leiding uit. Er was niet genoeg overspeed op de krappe baan. Op de nieuwe banden moest hij alsnog zijn meerdere erkennen in Verstappen. De Red Bull-coureur voelde de hete adem ongetwijfeld ronden lang, maar bleef uit de problemen, zodra zijn achtervolger DRS kreeg. Met Sainz binnen een seconde erachter won Verstappen de GP van Canada.

Terugblik GP Canada: Red Bull en Verstappen stevig aan de leiding in beide kampioenschappen

Het punt voor de snelste ronde ging door deze structurele sleepjes uiteindelijk naar Sainz. Toch verliest Red Bull niet veel terrein in het constructeurs-titelgevecht door de P5 van Leclerc. Ferrari wankelt. Of komt gewoon tekort. Het is Mercedes waar het team voor moet vrezen straks: met de P3 van Hamilton en P4 van George Russell zijn de Zilveren Pijlen tot nu toe de kampioenen van consistentie met nul uitvalbeurten en 188 punten.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door FORMULA 1® (@f1)


Alpine leek onderweg naar een stevige puntenfinish met een P6 en P7, maar Fernando Alonso kreeg een vijfsecondenstraf. De Spanjaard zou zo geslalomd hebben om Valtteri Bottas in het slotdeel achter zich te houden, waardoor die actie werd gekenmerkt als gevaarlijk rijgedrag. Alonso eindigde door die vijf seconden extra op P9.

Alfa Romeo-coureur Zhou Guanyu klom mede door die straf naar P8 en heeft daarmee zijn tweede puntenfinish van het seizoen binnen. Tot slot nog ter vermelding de prestatie van Lance Stroll namens Aston Martin: met een P10 sloot hij de ‘scorelijst’ af in zijn teruggekeerde thuisrace op Circuit Gilles Villeneuve. 

Dit was dan de terugblik op de GP van Canada. Hebben jullie genoten van de comeback op het historische circuit?

In het weekend van zondag 3 juli keert Formule 1 terug. De GP van Groot-Brittannië op Silverstone vindt dan plaats.