Cars & Bikes

Deze man krijgt betaald om in Bugatti’s rond te rijden

Steve Jenny Bugatti testrijder

Als je het al even niet meer naar je zin hebt bij je huidige werkgever, dan zal je vroeg of laat besluiten om je carrière ergens anders voor te zetten. Zoiets zal Steve Jenny niet snel overkomen, hij is namelijk testrijder bij Bugatti. Voor velen een droombaan, hij mag namelijk elke Bugatti uitvoerig testen voordat de supercar wordt afgeleverd bij de klant. Een wereldbaan dus.

Droombaan: Bugatti testrijder

Voor een functie als Bugatti testrijder bestaat uiteraard geen opleiding, dus we kunnen wel zeggen dat Steve Jenny gewoon dom geluk heeft gehad. Nu heeft hij uiteraard wel een achtergrond in de autosport en op zijn CV prijken namen als Mahle en BBS. Waarschijnlijk gaf dat ook de doorslag toen hij in 2004 bij Bugatti ging solliciteren. De Franse autofabrikant stond op het punt om de Veyron gereed te maken voor productie en Steve kreeg de taak om ervoor te zorgen dat elke wagen uitvoerig werd getest voordat deze aan de klant werd overgedragen.

Eerste testrit van 300 kilometer

Het echte werk voor Bugatti testrijder Steve Jenny zou een jaar later starten. Sinds 2005 ging hij elke Veyron testen nadat de laatste technische inspectie was voltooid. Sindsdien wordt elke nieuwe Bugatti zoals de Veyron en de Chiron, aan een uitvoerige praktijktest onderworpen. In een 300 kilometer lange rit wordt elke wagen bloot gesteld aan tal van omstandigheden zodat de klant een perfect rijdende supercar in ontvangst kan nemen.

View post on Instagram
 

Vijf uur lang betaald rijden in een nieuwe Bugatti

De testrit duurt ongeveer vijf uur en Bugatti testrijder Steve Jenny let tijdens de testrit op tal van factoren. Zo gaat het om het rijgedrag, reactiesnelheid en dergelijke. Daarbij wordt overigens niet over een speciaal aangelegd testterrein gereden. Na de eerste 80 kilometer gaat de rit verder op een verharde weg. Voor het laatste deel van de test maakt men wel gebruik van een speciale testbaan. Deze ligt op de luchthaven van Colmar in Frankrijk en hier wordt elke auto onder de zwaarst mogelijke omstandigheden getest. Zo wordt er op hoge snelheid gereden (meer dan 300 km/u) en wordt er nauwlettend gekeken naar de verschillende systemen zoals de launch control en airbrake. Hij het wisselen van rijstrook op hoge snelheid en extreme remmanoeuvres zijn onderdeel van de testrit.

Laatste testrit van 1 uur

Mocht je denken dat in die testrit alles aan de orde komt, dan heb je het mis. Na de eerste 300 kilometer wordt de olie ververst en krijgt de supercar nieuwe banden. Vervolgens wordt de wagen gedurende een uur nogmaals getest waarbij een afstand van minimaal 50 kilometer wordt afgelegd. Is de wagen vrij van mankementen, dan pas kan de supercar aan de klant worden afgeleverd. Op die manier voorkomt Bugatti dat een klant kan klagen over de wagen. Je volgende Bugatti, mits nieuw, is dus gegarandeerd in topconditie. Het enige wat we nu nog willen weten is of een wagen van de zaak bij de functie hoort.

View post on Instagram