Cars & Bikes

Solar Team Eindhoven heeft haar zonne-auto onthuld aan de massa

solar team eindhoven

Dat elektrische auto’s de toekomst zijn, is meer dan duidelijk. Tesla’s geven menig sportauto een pak slaag tijdens een dragrace. Daarnaast houden alle autofabrikanten zich nu ook bezig met elektrische auto’s of hybride aandrijflijnen. Een van de weinige hindernissen van elektrische auto’s is het bereik. Grotere accu’s komen eraan, maar het Solar Team Eindhoven heeft een andere oplossing voor het probleem. De startup heeft – een jaar na de aankondiging – zojuist de Lightyear One gepresenteerd; een elektrische auto die rijdt op zonne-energie.

Solar Team Eindhoven

Lex Hoefsloot, CEO en medeoprichter van Lightyear heeft grootse woorden over voor hun nieuwe voertuig. “Dit moment is het begin van een nieuw tijdperk in mobiliteit”. Toen in de TheaterHangaar in Katwijk de auto eindelijk aan het publiek werd getoond konden weinig mensen daar iets tegenin brengen. De vijf vierkante meter aan zonnecellen zien er indrukwekkend uit. Het zijn een van de meest efficiente cellen die beschikbaar zijn, aldus Solar Team Eindhoven.

Het laden van de auto gaat via zonne-energie nog steeds bij lange na niet zo snel als met gewoon laden. In de meest optimale omstandigheden kun je zo’n 20.000 kilometer per jaar rijden op enkel de energie van de zon. Hierdoor kan de batterij lichter worden. Wat zeer wenselijk is, want daar worden elektrische auto’s altijd zo zwaar van. De 725 kilometer aan actieradius is indrukwekkend te noemen.

Meer dan alleen zonnecellen

Buiten het feit dat de Lightyear One een auto is op zonne-energie, zijn er meer technologieën die het voertuig bijzonder maken. Er zitten maar liefst 4 motoren in. Elk wiel krijgt een eigen elektrische motor, het zijn lichte motoren, dus het is niet problematisch voor het gewicht. De wrijving in die motoren zou minder zijn dan in een Tesla. Hierdoor kunnen de 5 passagiers langer doorrijden.

Natuurlijk is er ook gekeken naar het gewicht. De carrosserie is van carbon fiber en het chassis is van aluminium. Als laatste kan de aerodynamica ook niet achterblijven. Volgens Solar Team Eindhoven snijdt de Lightyear One beter door de lucht dan welke productieauto dan ook. De eerste prototypen worden dit jaar gebouwd op de Automotive Campus in Helmond, een daarvan is dus al aan het publiek getoond. Vanaf volgend jaar moeten de productie-versies daar ook van de band af rollen. De eerste 100 exemplaren zijn al gereserveerd. Tegen een prijskaartje van zo’n €119.000.