Other

Segway Dirt e-Bike: elektrische crossmotor voor gevorderden

De Segway ken je wellicht nog als het vervoersmiddel voor de bodes in de Tweede Kamer in Den Haag,  of als het favoriete middel voor parkeerwachters op de grachten in Amsterdam. Een kwestie van voorover leunen en de twee wielen het werk laten doen. Eigenlijk een e-bike voor de écht luie mens. Inmiddels is de Segway volwassen geworden en brengen ze een nieuwe behoorlijk stoere elektrische crossmotor op de markt: de Segway Dirt e-bike.

Segway Dirt e-bike: een brute elektrische crossmotor

De nieuwe Segway Dirt e-bike laat zich wellicht nog het beste omschrijven als een milieuvriendelijke elektrische crossmotor met superieure off-road prestaties. Alhoewel je op het eerste gezicht zou denken dat je hier te maken hebt met een uitgebreide versie van een e-bike, is het toch echt een crossmotor. Dat wil dus zeggen dat je wel pedalen hebt, maar geen trapondersteuning. Het apparaat leent zich dus uitstekend voor de ruige terreinen en is daardoor wellicht minder geschikt in het stadsverkeer.

Segway is er met de Dirt e-bike goed in geslaagd om het beste van twee werelden te combineren in een model: een mountainbike en een crossmotor. De motor is heerlijk compact en levert voldoende power om er op elk terrein mee uit de voeten te kunnen. Aan de andere kant doet het uiterlijk het niet onder voor de gangbare crossmotoren zoals de Kawasaki KLX 125. Hou je dus van iets stoers met voldoende power, dan is de Segway Dirt e-bike jouw ding.

Actieradius van 120 kilometer

Om het geheel hanteerbaar te houden is er gekozen voor een aluminium frame. De reden is logisch: aluminium kan tegen een behoorlijk stootje en zorgt voor een aangenaam laag gewicht. De Segway crossmotor is verkrijgbaar in twee varianten. Allereerst is er de X160. Deze is goed voor een topsnelheid van 50 kilometer uur, weegt zo’n 48 kilo en heeft een actieradius van 120 kilometer. De X260 is de grote broer, weegt 55 kilo en kan een snelheid van 75 kilometer per uur bereiken terwijl de actieradius gelijk is aan die van de X160. Voor die laatste is het wel verstandig om nog even je A1 rijbewijs te gaan halen, anders mag je er in Nederland namelijk niet op rijden.

Field Oriented Controls

Zoals gezegd is de Segway Dirt eBike niet het meest ideale vervoersmiddel voor in de stad, maar op de onverhard paden en in de natuur is het een genot om op te rijden. Ruige bergpaden, steile rotsen of steile heuvels, het is geen enkel probleem. Voor dat rijcomfort zijn de Field Oriented Controls (FOC) verantwoordelijk. Dit veersysteem is ontworpen door Segway zelf en die vinding zorgt ervoor dat de eventuele schokken efficiënt worden geabsorbeerd waardoor de bike zich perfect aanpast aan de omstandigheden. De Segway Dirt e-bike is uitgerust met een klasse IP67 waterdichte behuizing voor de controller en IP65 voor de batterij. Maak je dus vooral geen zorgen als je in je enthousiasme door modder of water wil gaan crossen.

Segway-Ninebot-app

De Segway Dirt eBike kan je optioneel combineren met de Segway-Ninebot-app. Op die manier heb je altijd een realtime overzicht van je prestaties en kun je mooi de belangrijkste gegevens opvragen. Of je daar vaak gebruik van maakt tijdens het crossen is natuurlijk wel de vraag. De Segway Dirt e-bike kent twee modi. Hou je van snelheid, dan is de sportmodus wellicht ideaal. Ga je echter voor een groter bereik, dan kun je volstaan met de EP modus.

Watch on YouTube

Prijskaartje van 2700 dollar

De Segway Dirt eBike komt naar verwachting begin dit jaar op de markt in de Verenigde Staten en zal een prijskaartje hebben van zo’n 2700 dollar voor de lichtste uitvoering. De X260 zal een flink stuk duurder zijn, namelijk zo’n 4000 dollar. Of de bike uiteindelijk ook in Nederland verkrijgbaar zal zijn is nog even de vraag, voor nu kunnen we dat alleen maar hopen.