Other

Ruimte-billboard: brenger van cultuur of verpester van het uitzicht?

Ruimte billboard gewoonvoorhem 1

Reclame: we vinden het allemaal vervelend, maar we kunnen er niet om heen. Zit je thuis op de bank te genieten van een goede televisiefilm: wordt het onderbroken door reclame. Ben je rustig over de weg aan het rijden: maak je een aanrijding omdat een reclamebord je afleid. Probeer jij je heil te vinden op internet: wordt dit bijna onmogelijk gemaakt door drukke advertenties. Ook de natuur is straks niet meer veilig. De Russische start-up ‘Start Rocket’ wil namelijk een ruimte-billboard plaatsen die reclame maakt over de hele wereld.

Ruimte-billboard

Deze ruimte billboard bestaat uit kleine satellieten die ieder een eigen zeil hebben van 50 kilometer in doorsnee. Dit zeil weerkaatst het licht van de zon. Een satelliet kan zijn zeil in- en uitklappen en daarmee wel of geen zonlicht reflecteren. Hierdoor is ieder zeil als een enkel pixel van een groot scherm. De satellieten gaan tussen de 400 en 500 kilometer van de aarde zweven. Voor nu is het plan dat deze groep satellieten drie- tot viermaal per dag een reclameboodschap laat zien met een duratie van zes minuten.

Cultuur

De promotievideo van het bedrijf lijkt erg enthousiast over een reclame uiting voor frisdrank boven Mount Fuji en Fastfood bij de Grand Canyon. Projectleider Vlad Sitnikov heeft in een verklaring gezegd: ‘We gaan ooit in de ruimte leven en de mensheid zal zijn cultuur ook naar de ruimte brengen. Het is dan ook tijd dat professionele en ervaren pioniers het makkelijker gaan maken voor ons allemaal.’

Of bedrijven op deze manier reclame durven te maken is nog maar te zien. Wij vragen onszelf bijvoorbeeld af of deze banners niet in gevaar zijn. door meteorieten. Momenteel probeert deze start-up ondernemingen in ieder geval warm te maken om geld neer te leggen voor de ontwikkeling van de satellieten.

Bron: LuxuryLaunches