Een brede rug is voor velen een teken van schoonheid. Sommigen zijn breed gebouwd, anderen moeten er hard voor werken. Maar wie écht een brede rug wil kweken kan dit goed doen met deze oefening. De barbell row is één van de meest effectieve oefeningen, als je hem goed uitvoert tenminste. Daarom leggen we even uit hoe je de barbell row foutloos doet en jij zo effectief mogelijk je rug kunt trainen.

Niet gaan schommelen

Omdat de beweging van de barbell row naar boven en naar beneden gaat, komt er als het ware een vering op je romp. Het is verleidelijk om deze oefening zo snel uit te voeren dat je op de vering van de onderrug de stang weer omhoog trekt. Daarom is het belangrijk om de romp zo stil mogelijk te houden, waardoor de beweging omhoog niet vanuit de schommel komt, maar vanuit je rugspieren. Een tip om het schommelen te voorkomen is het gewicht verminderen. Hierdoor heeft je onderrug het minder zwaar en kun je de bovenrug meer gebruiken.

Stang naar borst, borst niet naar stang

Het is als gezegd heel belangrijk de romp stil te houden tijdens de barbell row. Een andere reden waarom dit belangrijk is houdt in dat je niet gaat smokkelen. De bedoeling is dat je met je armen de stang naar je borst toe trekt. Breng dus niet je borst naar de stang toe! Je romp moet stil blijven hangen en de enige beweging komt vanuit je armen.

Rustig en verzorgd

Houd de beweging van de barbell row rustig. Trek de stang naar je toe tot die de onderkant van de borst bereikt heeft en laat hem langzaam weer zakken. Ook is het heel belangrijk dat je beide armen op eenzelfde snelheid naar je toe trekt en het niet scheef gaat. Je kunt dan uit balans raken, scheef trainen of zelfs een rugblessure oplopen.

Ten slotte: begin met niet teveel gewicht. Hierdoor wordt de beweging van de barbell row vertrouwd voor je lichaam en begin je spieren te ontwikkelen. Als je merkt dat het makkelijker gaat kan er iets gewicht bij, maar bouw dit rustig op. Anders ga je zoals genoemd veren op je onderrug wat ten koste gaat van je training. Laat die brede rug maar komen!

Train je liever zonder apparaten of gewichten? Bekijk dan de beste oefeningen met lichaamsgewicht.

View this post on Instagram

👽 Barbell Only Back Workout for ya Aliens 👽 Swipe ⬅️ & Save. Share with a friend who needs them gains out of this world 💪🏻 •••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••• Need unlimited free workouts customized to you? My workout app @exerprise is a workout generator that uses advanced filtering technology to create a routine based on your time availability and equipment accessibility. Available in both the App & Play Store, link in my bio! ••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••• If you only have a barbell or are just feeling like you don’t wanna jump around with different types of equipment, I gotchu! Every piece of equipment offers all different types of exercise variety. All you need is a barbell to build that back with this routine. Always a way to get them gains, no limits 🙌🏻 – Workout Exercises: 1️⃣ Bent-Over Underhand Row | 4 sets | 8 reps | 1:00 rest 2️⃣ Pendlay Row | 4 sets | 10 reps | 0:45 rest 3️⃣ T-Bar Row | 3 sets | 12 reps | 0:45 rest 4️⃣ 1-Arm Landmine Row | 3 sets | 10 reps | 0:45 rest 5️⃣ Good Mornings | 4 sets | 7 reps | 1:15 rest – Leave a comment and let me know what ya think about the routine 🤙🏻 •••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••• ⚫️ Personalized 1on1 Training (Workout/Meal Plans for Gym or Home) – anabolicaliens.com ⚫️ Subscribe on YouTube for more in depth weekly fitness content: Anabolic Aliens •••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••• Training Shoes: @yorkathleticsmfg – AAXYAM for $20 off Song: You And Me by Coopex & NEZZY @nocopyrightsounds – #anabolicaliens #exerprise #fitnessyoutuber #bostonfitness #fitnessboston #workoutvideo #exercisevideo #workoutroutine #fullworkout #gymittv #gymitwatertown #back #backworkout #backday #backworkouts #backgains #backgainz #backattack #backdayworkout #backtraining #bigback #backmuscles #backmuscle #strongback #barbellrows #barbellrow #barbellstrength #barbell #barbellworkout #barbelltraining

A post shared by Anabolic Aliens | Mike Rosa (@anabolicaliens) on