Rotterdam, bekend om zijn indrukwekkende skyline, bruisende haven en innovatieve architectuur, draagt tegenwoordig ook een minder begeerde titel: filehoofdstad van Nederland. Volgens recente cijfers van de ANWB en het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) spendeerden automobilisten in 2024 meer tijd in de files rond Rotterdam dan in welke andere Nederlandse stad dan ook.
De oorzaak van de files in Rotterdam
De toenemende verkeersdrukte in en rond Rotterdam heeft verschillende oorzaken. Rotterdam is de grootste haven van Europa, wat een enorme hoeveelheid vrachtverkeer aantrekt. Dagelijks rijden duizenden vrachtwagens van en naar de haven. Ook grote projecten zoals de renovatie van de Van Brienenoordbrug en de aanleg van nieuwe metrolijnen zorgen voor tijdelijke afsluitingen en omleidingen.
Ook is Rotterdam één van de snelst groeiende steden van het land, zowel in inwoners als in werkgelegenheid, wat meer auto’s op de weg betekent. En ook onverwachte gebeurtenissen hebben hun weerslag. Ongevallen, slecht weer en incidenten kunnen het verkeer in de regio Rotterdam snel lamleggen.
De impact op de stad
De gevolgen van de files zijn merkbaar voor zowel bewoners als bedrijven. Automobilisten verliezen gemiddeld 45 minuten per dag in de spits, wat neerkomt op bijna 4 uur per werkweek. Bedrijven kampen met hogere transportkosten en vertragingen, terwijl de luchtkwaliteit in de Nederlandse stad achteruitgaat door de opstoppingen.
Daarnaast raken ook andere verkeersdeelnemers, zoals fietsers en openbaar vervoerreizigers, indirect getroffen. Fietsbruggen raken overbelast en bussen en trams lopen vertraging op door de drukte op de wegen.
Rotterdam werkt hard aan oplossingen om de files te verminderen. Enkele maatregelen zijn verbetering van het openbaar vervoer, zoals investeringen in nieuwe metroverbindingen, elektrische bussen en snelfietsroutes. Ook slimme technologie zoals verkeersmanagementsystemen die realtime data gebruiken om verkeersstromen te optimaliseren. Tevens werkt de stad aan stimuleringsmaatregelen voor fietsen zoals Ffetsparkeerplaatsen, subsidies voor elektrische fietsen en campagnes om fietsen aantrekkelijker te maken.