Red Bull maakt een auto met betere rondetijden dan hun F1-auto
Een auto die sneller is op het circuit dan Max Verstappens Formule 1-bolide. Klinkt als sciencefiction? Guess again. Red Bull’s nieuwe RB17-hypercar zet betere tijden neer dan Verstappens eigen F1-auto. Tijd om te duiken in de brute techniek, bizarre prestaties en exclusieve wereld van deze ultieme circuitknaller.
De RB17
Dat Red Bull niet stilzit na hun succes in de Formule 1, blijkt wel uit de komst van de RB17. Dit is geen straatlegale supercar om even bij de supermarkt te parkeren. Nee, deze bolide mag (en kan!) alleen maar los op het circuit. Ontworpen door Adrian Newey en Rob Gray, de mannen achter een hele vloot Red Bull-kampioensauto’s, kwamen er maar 50 van deze beesten uit de Red Bull Advanced Technologies-garage rollen.
Rob Gray, top-ingenieur van Red Bull, verklapte tijdens het Goodwood Festival of Speed dat de RB17 in simulaties sneller bleek dan de F1-auto van Red Bull dit seizoen. Op Spa-Francorchamps zette de hypercar een rondetijd van 1:38 neer, waar Verstappen in zijn F1-auto bleef steken op 1:40.9. Lando Norris kwam met zijn poleronde van 1:40.5 het dichtst in de buurt. Zeggen dat de RB17 snel is, is dus een understatement.
V10-power met een moderne twist
Wat maakt die RB17 nou zoveel sneller? Power, gewicht helpt, maar vooral: geen F1-regels die de boel afremmen. Onder de kap ligt een atmosferische 5,4-liter Cosworth V10, goed voor een klassieke rauwe motorsound tot 15.000 rpm. Deze motor is goed voor 1000 pk, met daarbovenop een hybride boost van nog eens 200 pk. Ja, je leest het goed: een totaal van 1200 pk bij een drooggewicht van minder dan 900 kilo. Zet dat even af tegen een standaard F1-auto en je begrijpt waarom de rondetijden instorten.
Lees ook: Dit is Laurent Mekies, de nieuwe teambaas van Verstappen bij Red Bull.
En het mooiste? Geen concessies voor brandstofverbruik of betrouwbaarheid zoals bij F1. De RB17 staat helemaal los van alle regels – een technische natte droom voor iedereen die van pure snelheid en bruut motorgeweld houdt. Alleen wie de portemonnee (en lef) heeft, mag zichzelf straks tot de selecte happy few rekenen die zo’n circuitkanon mag besturen.
Innovatie, ambitie en de next step voor Red Bull
De RB17 is niet alleen een statement qua performance, het laat zien waar Red Bull naartoe wil: absolute dominantie, ook buiten de F1. Het team werkt hard aan hun eigen motor, ontwikkeld door Red Bull Powertrains. Vanaf 2026 staan ze met een zelfgebouwde krachtbron op de grid, in het gevecht met giganten als Ferrari en Mercedes. Teambaas Laurent Mekies noemt het project ‘waanzinnig’ – en eerlijk is eerlijk, de plannen zijn fors. Met honderden medewerkers en een futuristisch motorlab zetten ze vol in op technische voorsprong.
Ondertussen blijft Max Verstappen het uithangbord op de baan, nu met de RB21. Met de Formule 1-tak van Red Bull gaat het nu iets minder, maar de RB17 geeft hoop dat ze ook daar weer snel de weg omhoog weten te vinden.