Max Verstappen van Red Bull Racing heeft de eerste Grand Prix van Miami gewonnen. De vanaf P3 gestarte Nederlander profiteerde van zijn vroege offensief en bleef de concurrentie daarna voor. Charles Leclerc eindigde als tweede namens Ferrari. Hoe dat uitpakte, lees je in deze recap van de Miami GP.

Recap Miami GP: Verstappen en Leclerc de grootste sterren in Miami

Ook toen een late safety car Verstappens secondenlange voorsprong op Leclerc teniet deed, bleef de raceleider koelbloedig. Verstappen gaat met 25 punten plus een punt voor snelste ronde naar huis. Zijn achterstand op kampioenschapsleider Leclerc krimpt daardoor van 27 naar 19 punten.

In het duel tussen de kemphanen waren voor hun teamgenoten slechts bijrollen weggelegd. Zo ook voor Carlos Sainz. De Spanjaard begon als tweede, maar eindigde als derde. Hij kon niet voorkomen dat Verstappen langszij ging bij de start. De Nederlander kapitaliseerde op de kier die zijn voormalig teamgenoot open liet, wurmde zich erdoor en passeerde buitenom.

Verstappen positioneerde zich daarna achter Leclerc. Het gat, dat rondenlang net boven een seconde bleef, slonk vervolgens geleidelijk. In de negende ronde had Verstappen met hulp van DRS voldoende momentum. Hij passeerde de Ferrari-coureur aan het eind van het lange rechte stuk. Een vroeg offensief waarmee de uitslag van de race beslist leek.

Late safety car brengt de nodige spanningsboog

Een lange tijd leek de eerste GP van Miami namelijk precies op wat de organisatie niet wilde: een peperdure optocht met weinig baanactie. Het eerder genoemde gebrek aan grip op het nieuwe asfalt hielp niet. Wat ongetwijfeld ook meetelde: de collectieve terughoudendheid van de coureurs die voortvloeide uit de eerdere crashes in dat weekend. 

Het straatcircuit bood niet overal maximale bescherming (lees: speciale barrière met een kreukelzone – ook bekend als Tecpro) Esteban Ocon van Alpine crashte met een impact van 51G in de derde vrije training en moest daardoor de kwalificatie missen vanwege een scheur in zijn chassis.

En toch waren er enkele incidenten op zondag en daarmee ook de spanningsboog richting het einde. Pierre Gasly lette even niet op in de 41e ronde. Hij belandde naast de baan en zocht toen direct de racelijn op. In zijn spiegels had hij Lando Norris moeten zien. Gasly kruiste het pad van de snel naderende McLaren, de wielen ‘clipten’ en Norris spinde spectaculair uit de race. Het incident resulteerde in een safety car die Verstappen bijna de overwinning kostte. Enkele ronden voor de finish kwam Leclerc nog akelig dichtbij, maar een succesvolle inhaalactie bleef uit. De Monegask haakte daarna af.

Recap Miami GP: Verstappen voldaan na zware race

Een beduidend vermoeide Verstappen gaf vooral een opgeluchte indruk na de race. Lang had hij de controle vanaf de voorkant, totdat de safety car de coureurs in een treintje schikte met nog tien ronden op de teller. “Die safety car hielp ons niet echt, anders hadden wij de race gecontroleerd kunnen uitrijden”, meldt Verstappen bij Viaplay. “Het was een hele mooie, maar ook een hele zware (race). Na vijftien ronden begon ik al een beetje af te tellen”, vervolgt hij.

Verstappen noemt de pace op de medium-banden doorslaggevend in de winst. De Nederlander begon op die band en reed zijn tweede stint op het harde rubber:  “Met de mediums hadden wij een betere pace en konden een gat slaan. Op de harde band zat het erg dicht bij elkaar.”

Perez slaagt er niet in Red Bull Racing-feest compleet te maken

Zijn teamgenoot Sergio Perez kwam niet verder dan zijn startpositie: P4. De Mexicaan hield Carlos Sainz nog wel redelijk bij in de eerste helft. Een tijdelijk verlies aan vermogen leidde gelukkig niet tot uitvallen, maar daarmee is alles gezegd. De herkansing die de late safety car bood, bleef vervolgens onbenut. Perez reed toen op medium-banden van enkele ronden oud, terwijl Sainz zijn belager moest afhouden op oudere, harde banden. 

De Red Bull-coureur remde diep in, mikkend op een pass aan de binnenkant van de bocht. Het verraste Sainz, die plaatsmaakte om ternauwernood contact tussen beide te voorkomen. Perez leek er toen even voorbij. Hij blokkeerde echter de wielen aan het einde van zijn (te) late rem-actie, waardoor de eerder accelererende Sainz direct de positie herwon. Een nieuwe kans voor de Mexicaan bleef uit daarna. Hij kon niet meer het tempo vinden op de afgevlakte nieuwere banden.

* Fernando Alonso van Alpine kreeg achteraf nog een vijfseconden straf – hierdoor promoveert Williams-coureur Alex Albon naar P9 en Lance Stroll van Aston Martin naar P10.

Dit was de recap van de eerste GP van Miami. De eerstvolgende Formule 1-Grand Prix is over twee weken. De Grand Prix van Spanje op Circuit de Catalunya, Barcelona vindt dan plaats in het weekend van 22 mei.