Game, set, match. Red Bull Racing-coureur Max Verstappen heeft overtuigend én tegen verwachtingen in de Grand Prix van Spanje gewonnen. Het is daarmee de derde overwinning op een rij. Teamgenoot Sergio Perez eindigde als tweede, met daarachter Mercedes-coureur George Russell op P3. Door de uitvalbeurt van Charles Leclerc pakken de regerend wereldkampioen en zijn team de leiding in beide kampioenschappen. Hoe dat uitpakte, lees je in onze recap van de Grand Prix van Spanje.

Recap Grand Prix van Spanje: Verstappen wint ondanks moeilijke start

Op een snikheet Circuit de Catalunya vertrokken de twintig auto’s relatief probleemloos. Althans, niet zonder pech voor een enkeling. In de openingsronde onderstuurde Mercedes-coureur Lewis Hamilton in vierde bocht in de richting van Kevin Magnussen die het met zijn Haas buitenom probeerde. De Deen bekocht dat met een spin in de gravel, nadat het duo toucheerde met de wielen.

Hamilton liep door het touche een lekke linkervoorband op en viel terug naar de achterkant van het veld. ‘We kunnen de motor beter sparen, sorry jongens’, verzuchtte de zevenvoudig wereldkampioen over de boordradio. Zijn engineer dacht er het zijne van – dat punten nog in het verschiet lagen. En dat maakte Hamilton waar. De ‘driver of the day’ vocht zich door het veld en stelde tien punten veilig met een knappe P5. 

Recap Grand Prix van Spanje: kan-en-muisspel tussen Verstappen en Leclerc liep dit keer anders

Waar de vanaf pole vertrokken Monegask Verstappen nipt afhield bij het inremmen van de eerste bocht, wist de vanaf P4 gestarte George Russell Carlos Sainz te passeren voor P3. Het terugkerende kat-en-muisspel tussen de twee eerstgenoemden leek wederom de modus. Maar Verstappen trof, deels dan wel, hetzelfde lot als Sainz vroeg in de race: een harde windvlaag in die lange, vierde bocht naar rechts, ontzette het balans van de auto dusdanig, dat een omweg door de grindbak de enige uitweg bood. Terwijl Sainz meer plaatsen verloor met deze noodmanoeuvre, kon Verstappen de schade beperken. 

De raceleider leek op dat moment van zijn grootste belager af – tien seconden scheidden toen de naar P2 opgeschoven Russell en de snellere Leclerc. Een makkelijke overwinning lag in het verschiet als zijn pace standhield.

Verstappen wist zich rap achter de W13 van Russell te positioneren. Wat volgde was een frustrerende fase voor de titelverdedigende achtervolger. Het gevreesde probleem van zaterdag, een DRS die niet openklapte, dreef de Nederlander tot waanzin terwijl hij poogde om Russell aan het einde van het rechte stuk te passeren. Telkens nét niet. Beperkt door de DRS die kortstondig openging en direct dichtklapte. ‘We kunnen de DRS niet eens laten werken, wat een onzin’ – klonk het tegen zijn engineer. 

Russell verdedigde slim – maakte zich breed voor het inremmen. Verstappen kwam zonder DRS telkens tekort, tot een keer dat die wel meewerkte. De RBR-coureur dook met overspeed de binnenkant van de bocht in, ging er net voorbij. Russell reageerde direct en wist in de volgende bocht er weer nipt voor te komen, waarna Verstappen de aanval opgaf nadat hij van de racelijn af naar buiten gedrukt werd.

Pech voor Charles Leclerc: ‘makkelijke’ overwinning weggegooid

De race ging richting een voorspelbaar einde, totdat Leclerc abrupt vermogen verloor in de 27e ronde. Hij moest de auto in de garage parkeren om verdere schade te beperken. Een uitgelezen kans voor Red Bull. Zij slaagden om met twee coureurs Russell uitstekend strategisch op te vangen. De Brit kon ondanks de veelbelovende progressie met de geplaagde W13 niet de pace blijven matchen evengoed. Ook kampte het team met overhittingsproblemen, waardoor de coureurs afgeraden werd om onnodig hard te pushen in duels. 

Met enige hulp van Sergio Perez en een strategie die, ongetwijfeld mede door de snelheid van de coureur, gunstiger uitpakte, cruisde Verstappen uiteindelijk naar zijn tweede overwinning van de Grand Prix van Spanje. Hij zet hiermee de achterstand om in een voorsprong van zes punten. Door het uitvallen van Leclerc is Red Bull nu de leider in het constructeurskampioenschap met een gezonde, maar nog steeds relatief kleine voorsprong van 26 punten.

Zondag 29 mei is alweer de volgende Formule 1-Grand Prix. De Grand Prix van Monaco vindt dan plaats om 15:00 uur. Kan Leclerc eindelijk losbreken van de pechreeks bij zijn thuisrace? Of is Verstappen, ook bewoner van Monaco, hier wederom de sterkste coureur? Binnenkort meer!