Dat eeuwige buikje begint toch wel een beetje in de weg zitten. Het beste wat je kunt doen is het kwijtraken! Maar hoe? Afvallen is een eeuwig zeurende kwestie in vele hoofden en buiken. Daarom helpen we graag een handje door met deze tips de sleutel te bieden tot een strakke buik.

Spieren verjagen vet

Onderzoekers aan de Harvard universiteit hebben ontdekt dat mensen die elke dag 20 minuten aan krachttraining doen, minder buikvet hebben dan mensen die elke dag 20 minuten aan cardio training doen. Alleen heeft ditzelfde onderzoek ook uitgewezen dat mensen die cardio doen meer afvallen. Het beste is dus om te combineren: verminder je buikvet met krachttraining en verminder je lichaamsgewicht met cardio.

buikvet

Stress legt vet op je buik

Stress doet nare dingen met je lichaam en geest. Je kunt om talloze redenen zorgen dat je stressniveau zo laag mogelijk blijft, en aankomen is een van die redenen. Stress in je lichaam zorgt ervoor dat je meer hormonen aanmaakt waar je honger van krijgt. Om dit te verminderen kun je gebruik maken van de 4-7-8-techniek: Adem in 4 seconden door je neus in, houd je adem 7 seconden lang in en adem in 8 seconden uit. Deze cyclus werkt ook goed om bij in slaap te vallen.

Eet gevarieerd en onbewerkt

Veel mensen leven volgens een dieet dat weinig verse producten bevat en hiermee dus weinig vezels en vitaminen. Vooral vezels zijn belangrijk om je spijsvertering te stimuleren. Die vind je veel in groenten, fruit en volkorenproducten. Hoe beter je spijsvertering, hoe minder voedsel je als vet opslaat.

afvallen

Vasten, maar dan praktisch

Een nieuwe succesvolle methode om te kunnen afvallen is een trend geworden: de 16:8 methode. Dit houdt in dat je 8 aansluitende uren per dag mag eten wat je wilt, maar daarna eet je 16 uur lang niks. Water drinken mag wel altijd. Hiermee reguleer je heel bewust je eten en voorkom je overbodig snacken. Als je bijvoorbeeld tussen 10 uur ’s ochtends en 6 uur ’s avonds eet en daaromheen niet, zul je minder calorie├źn binnenkrijgen. Meer kun je namelijk niet eten in ‘slechts’ acht uur. En minder eten betekent afvallen!

Vroeg sporten

De timing van je training kan ook veel uitmaken als je wilt afvallen. Het beste is om te trainen voor je ontbijt, zodat je geen suikers van je ontbijt maar vet verbrandt. Dit staat verder toegelicht in het artikel over hoe laat je het best kunt sporten.