Entertainment

Dit zijn de ongekend hoge prijzengelden in de Formule 1

formule 1 prijzengeld

Geld, geld en nog eens geld. Vrijwel alles in de Formule 1 draait om geld. Maar wat zijn nou de prijzengelden per race en in een volledig seizoen van de Formule 1?

Hoeveel is het prijzengeld in de Formule 1?

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen. Een coureur krijgt géén prijzengeld als hij een Grand Prix wint in de Formule 1. Het zijn de bonussen die worden uitgekeerd als een coureur een WK-punt haalt, of een grand prix wint. Zo zou de bonus van Max Verstappen 1,5 miljoen euro zijn per gewonnen race en 41.000 euro per gewonnen WK-punt. Een team krijgt een bepaald bedrag van Liberty Media aan het begin van het seizoen. Hoe ze die miljoenen vervolgens uitgeven, is hun eigen keus. Een bonus voor een gewonnen race zou wel voor extra motivatie zorgen.

View post on Instagram
 

Hoeveel prijzengeld is er in de Formule 1?

Zoals gezegd, krijgen de Formule 1 coureurs geen prijzengelden. De salarissen van Formule 1 coureurs en eventuele bonussen worden betaald door de respectievelijke teams. Deze constructeur teams krijgen aan het begin van het jaar een grote som geld die ze over het gehele jaar kunnen besteden. Boven op deze miljoenen krijgen ze ook nog sponsorgeld en andere inkomsten. Om te beginnen krijgt elk team 35 miljoen euro. Deze miljoenen zijn te verdelen in ‘kolom 1’.

In kolom 2 wordt er nog eens 350 miljoen euro verdiend. Dit geld wordt echter verdeeld over de constructeur stand van vorig seizoen. Zo kreeg nummer 1 Mercedes bijvoorbeeld 66 miljoen euro en nummer laatst Williams ‘slechts’ 15 miljoen euro. Hoe lager je in het klassement eindigt, hoe minder geld je krijgt voor het aankomende seizoen. Deze uitgiften verschillen dus ieder seizoen.

Extra prijzengeld voor teams

Maar dat is nog niet alles. Er worden ook nog een aantal bonussen uitgegeven door CVC. Deze bonussen liggen iets ingewikkelder. Ten eerste krijgt Ferrari 73 miljoen euro extra aan prijzengelden omdat zij het langst deelnemende team zijn in de Formule 1. Dat geld krijgen ze gewoon gratis en voor niets. Dit bedrag werd geëist omdat Ferrari in 2009 anders de koningsklasse dreigde te verlaten en wordt de ‘ouderdomsbonus’ genoemd.

View post on Instagram
 

Verder is er ook nog een constructeurs kampioen bonus. Aan het begin van het vorige decennium werd het laatste Concorde Agreement opgesteld. Hierin beloofden de toen 4 hoogst geklasseerde renstallen de komende jaren nog actief te blijven in de Formule in. Deze teams waren Red Bull Racing, Mercedes, Ferrari en McLaren. In ruil voor die belofte krijgen ze ieder seizoen een bonus die schommelt rond de 30 miljoen euro. Let op: door de druk van de andere teams wordt er binnenkort waarschijnlijk een nieuw ‘agreement’ gesloten of wordt deze overeenkomst behoorlijk aangepast.

Prestatiebonus in de Formule 1

We zijn nog niet klaar. Red Bull, Mercedes en Renault (Alpine) hebben in een vorig decennium een deal getekend voor een extra bonus bij het winnen van twee achtereenvolgende kampioenschappen. Aangezien Red Bull en Mercedes dit inmiddels al gelukt is, krijgen zij ieder jaar zo’n 35 miljoen euro prijzengeld extra in de Formule 1, is dat even lekker.

Als laatste kreeg het kleine Williams ook nog een liefdadigheids bonus. Deze bonus krijgen ze omdat ze tijdens het vorige Concorde Agreement in zwaar weer zaten, maar staat in de boeken als ‘Prijzengeld voor historische waarde in de Formule 1’. Hiermee strijken ze ieder jaar zo’n 10 miljoen euro extra op. Als voorbeeld hebben we de verdeling voor 2019 in beeld gebracht. Let op: kolom 2 is dus niet helemaal meer up-to-date omdat deze ieder jaar kan verschillen.

TeamKolom 1Kolom 2BonussenTotaal
1. Mercedes356676177 (2)
2. Ferrari3556114205 (1)
3. Red Bull354671152 (3)
4. Renault (nu Alpine)353873 (5)
5. Haas353570 (6)
6. McLaren353233100 (4)
7. Racing Point (nu Aston Martin)352459 (8)
8. Alfa Romeo352156 (9)
9. Toro Rosso (nu AlphaTauri)351752 (10)
10. Williams35151060 (7)

 

Veranderingen in de prijzengelden in 2021

Het klinkt allemaal een beetje oneerlijk, en dat is het misschien ook. Daarom heeft Liberty Media uitgesproken dit te willen veranderen. De verschillen moeten kleiner worden en iedereen moet min of meer gelijke kansen krijgen. Er wordt momenteel onderhandeld over een nieuw Concorde Agreement en deze gaat waarschijnlijk gelden vanaf wanneer er weer een volledig Formule 1-seizoen gereden kan worden. Nog even afwachten dus.