Entertainment

De Playstation 5 moet ons van de grootste game frustratie afhelpen

PlayStation 5 Laadtijden

Een van de grootste ergernissen van een gamer moet toch wel de laadtijd zijn voor je een level begint. Zeker als je alle verliespartijen buiten beschouwing laat. Met spellen die aan de lopende band groter en complexer worden, neemt die tijd alleen maar toe. Totdat er een nieuwe generatie spelconsoles komt. Door de snellere hardware kunnen ze spellen sneller laden. Omdat nog steeds niemand op de laadschermen zit te wachten wil Sony er voor zorgen dat er in de toekomst niet eens laadschermen meer zijn. Wie weet zien we deze technologie al terug in de Playstation 5.

Playstation 5 patent

Sony heeft zelf niks over de technologie bekend gemaakt. Wel heeft het bedrijf een patent aangevraagd voor een technologie waarmee laadschermen verleden tijd zullen zijn. Gelukkig dat patenten altijd openbaar zijn voor iedereen om te bekijken, anders zouden we dit sappige nieuwtje niet te weten zijn gekomen.

Bij de United States Patent And Trademark Office werd het patent ingediend. Het origineel stamt eigenlijk al uit 2014, maar recentelijk heeft het bedrijf het patent gewijzigd. Sony heeft eerder al laten weten dat ze van snelle SSD’s gebruik gaan maken. Met deze technologie alleen al zouden laadtijden zo’n 19 keer korter duren. Blijkbaar was dit voor Sony nog niet goed genoeg. Aangezien Sony hier 5 jaar later nog een wijziging uitvoert op het patent zou dit kunnen betekenen dat ze deze technologie op de PS5 gaan gebruiken.

Geen laadschermen

Hoe het nieuwe systeem voor laadschermen precies werkt, is nog niet te zeggen. Geen specificaties zijn nog genoemd, wel is een algemeen beeld geschetst van hoe het in zijn werking gaat. Een deel van het patent gaat als volgt:

A system and method are disclosed for dynamically loading game software for smooth game play. A load boundary associated with a game environment is then monitored. Instructions corresponding to a next game environment are loaded into a memory when the character crosses the load boundary, such that game play is not interrupted.

In normaal Nederlands staat er dat de game van te voren al voorspelt wat er geladen moet worden. Als het character van je game over een bepaalde onzichtbare lijn heen gaat, dan weet de game dat het volgende level al geladen moet worden.