De BMW M5, wie kent hem niet? Als oer-M maakte de M5 E28 in 1985 zijn debut. Toen nog volledig met de hand gemaakt en met een 3.5 liter straight six blok dat zo’n 282 pk naar de achterwielen knalden. Jawel, alleen naar de achterwielen. Dat laatste heeft er altijd voor gezorgd dat de M5 een ware stuurauto was. Een waarmee je niet tot het gaatje kon gaan mits je echt wist wat je deed. Dat is niet meer zo… of toch wel?

Het blok

32 jaar later en 5 generaties verder zijn we aangekomen bij de BMW M5 F90. Waar we bij de BMW M5 E60 nog konden genieten van de iconische V10 met die heerlijk snaar van een geluid was het downsizen vanaf de BMW M5 F10 toegeslagen. Ja, ook de F90 moet het doen met een V8. Toch is dit niet iets om over te treuren want het 4.4 liter blok met turbo’s is een pareltje. Een pareltje dat maar liefst 600 pk en 750 nM over bijna de hele rpm range weet te produceren.

Transitie naar 4wd

Dit is iets wat terug is te zien in de prestaties, alhoewel dat zeker niet alleen te danken is aan de opwaardering van pk’s. Om al het vermogen beter kwijt te kunnen, was het dan toch tijd voor 4WD. Iets waar de gemiddelde M-purist zeker even van wakker gelegen heeft. Toch heeft dit de BMW M5 goed gedaan en heeft het ervoor gezorgd dat de BMW M5 nu in 3,4 seconden naar de 100 knalt, meer vertrouwen geeft aan de gemiddelde bestuurder en ook bij slecht weer niet zoek gereden wordt door de gemiddelde Audi RS -waardoor je als BMW liefhebber natuurlijk echt niet van de baan gereden wilt worden.

Toch is BMW niet zijn roots vergeten en zou de M-badge uiteraard niet op de BMW M5 klappen wanneer het helemaal niet mogelijk zou zijn om de hooligan uit te hangen. Daarom is de 4WD volledig uit te schakelen en kun je alsnog driften als de beste met al dat vermogen op de achterwielen en alle systemen volledig uitgeschakeld.

Meerdere gezichten

Dit zorgt er dan ook voor dat de huidige BMW M5 een super sedan is met meerdere gezichten. Van lekker comfi tot aan hooligan modus, het is maar net waar je zin in hebt! En mocht je op de weg vaak last hebben van een wisselend humeur, dan zijn de M1 en M2 knoppen op het stuur de uitkomst voor jou.

Met deze knoppen switch je letterlijk met een druk op de knop naar de door jou vooraf afgestelde profielen. Programmeer onder je M1 knop sportplus met AWD en gebruik die modus wanneer je lekker sportief wilt rijden of iedereen bij het stoplicht totaal moet vernietigen. Meer in een hooligan en speelmodus? Zet dan onder M2 alleen achterwiel aandrijving en alle systemen uit. Uiteraard voel je het gewicht wel zo nu en dan, het is nou eenmaal geen M2 competition en zeult heel wat meer kilo’s met zich mee. Mocht hij niet stug genoeg voor je zijn? Dan is er uiteraard ook nog de M5 competition als optie.

Heerlijk uitgevoerd

Het model dat wij reden was heerlijk uitgevoegd, in feite full option… massage stoelen, ceramische remmen, carbon motor afdekplaat, Bowers & Wilkins diamond surround sound, entertainment schermen achter en ga zo maar door. Genoeg opties om aan te vinken. Met als uitschieter toch wel de kleur, een uit het BMW individual special request palet.

De kleur zanzibar is er een van het kaliber hate it or love it. Wij houden er wel van als zo’n kanon van een auto ook een wat opvallend kleurtje draagt. De kleur gaat lekker samen met de gouden remklauwen en geeft in het donker een mooie diep gouden glans.

Conclusie

Het inleveren van deze prachtige BMW M5 was een lastige, het was een heerlijke auto om een week te rijden. In elke setting wist de M5 het perfecte maatje voor op de weg te zijn. Of je nu zin had in lekker sportief rijden of lekker comfortabel naar de volgende afspraak reed, het voelt altijd speciaal. De acceleratie doet menig bijrijder rare geluidjes maken, men verwacht niet dat een sedan zo rap van z’n plek kan komen. Iets wat bij launch control helemaal van een ander niveau is. Het model dat wij reden had een prijs van 209.000,- euro, wel met 35.000,- euro aan opties… dat dan weer wel! Zelf eentje samenstellen? Dat kan hier!