Mannen en auto’s: het is een gelukkig huwelijk. Althans, zolang de auto precies doet wat er van ‘m verwacht wordt. Met een goed functionerende auto op je oprit is er vrij weinig aan de hand, maar zodra er ook maar één mankement de kop op steekt, dan verdwijnt ons goede humeur als sneeuw voor de zon. Nu zijn er genoeg mannen die dat veelal zelf fiksen en dat is natuurlijk prima. Echter, vaak zijn problemen net iets minder makkelijk op te lossen dan ‘slechts een lampje vervangen’. Op zo’n moment is enige expertise mooi meegenomen en eigenlijk gewoon wenselijk. Precies vanwege die situaties hebben wij een aantal redenen op een rijtje gezet die bewijzen dat je onderhoud maar beter bij het merk zelf kunt laten doen – dan bij pietje in de schuur of in je eigen tijd.



De essentie van een goede onderhoudsbeurt voor je auto

Laten we vooropstellen dat onderhoud van essentieel belang is om lang van je auto te kunnen genieten. Een auto die wordt verwaarloosd zal zeer waarschijnlijk een kortere levensduur kennen – korter, dan wanneer je netjes alle beurten en reparaties had laten doen. Men denkt vaak ‘deze merkdealer is te prijzig, daar ga ik m’n auto niet naartoe brengen’. Tuurlijk, als je enkel kijkt naar de bedragen onderaan de streep, dan ben je inderdaad meer geld kwijt dan bij een hobbyist. Toch geldt hier als geen ander: Goedkoop is duurkoop.

Er zijn een aantal zaken die rechtvaardigen dat dealer-gebonden onderhoud de best mogelijke optie is. Zo weet je zeker dat de beloofde veiligheid gewaarborgd blijft na het doen van een reparatie en behoud je de originele levensduur van de auto – afhankelijk van het euvel waar je mee te maken hebt natuurlijk. Bovendien is het ook nog eens gunstig voor de afschrijving van je auto. Een reparatie of vervanging die wordt overgeslagen kent een ongelooflijk negatieve weerslag op de restwaarde van je bolide. Daarnaast kijken kopers van occasions steeds vaker naar een onderhoudshistorie bij de dealer.

seat onderhoud service merkonderhoud beurt Gewoonvoorhem

Met een prettig gevoel een beurt in

Het doen van een gestructureerd onderhoud werkt twee kanten op. Zo weet je – indien je laatste onderhoudsbeurt bij het juiste adres was – dat de kans dat je voor verrassingen komt te staan bij de volgende nihil is. Bovendien verleng je de relatie tussen jou en je auto weer met enkele jaren, wat logischerwijs een stuk prettiger rijdt. Bij een kleine beurt worden op het oog misschien enkel kleine aspecten onder de loep genomen, maar bij het ontbreken van enige ervaring kunnen deze grote gevolgen hebben.

Zo zien we steeds vaker dat autofabrikanten de focus leggen op waarom je naar een merkdealer moet gaan voor je onderhoud. De aanwezige expertise, het bekend zijn met je auto en de beste middelen voor het in optimale staat houden van je auto. SEAT is hierin een goed voorbeeld. Het merk focust zich met hun SEAT Service op het feit dat de vakmensen die ze inzetten jouw auto door en door kennen – ze komen tenslotte van dezelfde leerschool als de mensen die de auto daadwerkelijk ontwikkeld hebben. Als er iets vervangen wordt door een onderdeel van een B-merk, dan is de correspondentie tussen de verschillende onderdelen wellicht nooit zo vloeiend dan voorheen. Gevolgen kunnen zijn: vroegtijdige slijtage, technisch falen en beschadigingen aan andere onderdelen.

seat onderhoud service merkonderhoud beurt Gewoonvoorhem

De kleine beurt

Aspecten van een kleine beurt, zoals het vervangen van de olie en het oliefilter, het resetten van de boardcomputer met de juiste intervallen en de remmen op slijtage controleren, worden dus gedaan door iemand met verstand van zaken. Want, autotechniek is in essentie hetzelfde, maar ieder merk heeft z’n eigen benadering van bepaalde onderdelen en technische systemen. Iemand die dus overal ‘wel wat’ van af weet is niet zo goed als iemand die van een specifieke auto praktisch alles weet.

De grote beurt

Iedereen weet dat een grote beurt essentieel is bij een auto. Vaak is dit iedere twee jaar – het ene jaar een kleine, het andere jaar een grote beurt – of na een x-aantal kilometers. De grote beurt is er een waar veel consumenten bang voor zijn, maar tevens is het een moment waarop je auto als het ware een ‘detox’ krijgt. Er worden diverse grote aspecten gecontroleerd zoals:

  • Voorruit controleren op beschadigingen
  • Ruitenwissers en sproeiers controleren en indien nodig afstellen.
  • Ruitensproeiervloeistof bijvullen indien nodig
  • Remsysteem controleren op slijtage en lekkages
  • Motorruimte controleren op beschadigingen en lekkages
  • Banden controleren, inclusief reparatieset voor je reservewiel
  • Accu controleren
  • Koelsysteem controleren op bescherming tegen bevriezing
  • Koplampafstelling controleren
  • Verlichting binnenzijde, controle lampjes en 12V aansluitpunten op de werking controleren
  • Portiervangers en bevestiging van de portieren smeren
  • Carrosserie op beschadigingen controleren
  • Uitlaatsysteem op lekkage en bevestiging controleren
  • Schokdempers en vering controleren
  • Fuseekogels, aslagers en koppelstanglagers controleren op beschadiging

seat onderhoud service merkonderhoud beurt Gewoonvoorhem

Onderhoudskosten van je auto

Vaak is men bang voor onverwachtse kosten wanneer er voor een beurt naar de dealer wordt gegaan, maar door transparantie hoef je daar bij een SEAT-dealer niet bang voor te zijn. Het is namelijk zo dat ze bij SEAT alle prijzen transparant communiceren. Zo weet je precies waar je aan toe bent. Bekijk hier alle onderhoudsprijzen en reparatiekosten voor jouw SEAT of per model.

Door het transparant communiceren van de prijzen kun je rustig onderhoudskosten vergelijken en voor jezelf een totaalplaatje opmaken. Bovendien zijn dealers er vaak op gericht een goede afterservice te bieden. Zo krijg je bij SEAT automatisch mobiliteitsservice, dat is de gratis pechhulp in bijna heel Europa – en bij reparaties krijg je tevens een garantie van 4 jaar.

seat onderhoud service merkonderhoud beurt Gewoonvoorhem

Merkonderhoud, daar kun je alleen maar de vruchten van plukken

We hebben hierboven in een – redelijk grote – notendop uitgelegd hoe belangrijk het is dat je auto goed onder handen wordt genomen. Net zoals we een dierenarts niet graag aan de operatietafel in het ziekenhuis zien staan, zien we niet graag een hobbyist of ‘alleskunner’ sleutelen aan jouw auto. Ja, je bent misschien wat meer geld kwijt, maar daar pluk je wel de vruchten van. Of het nu gaat om afschrijving, onderhoud en langdurig rijplezier – allen gedijen op juiste wijze bij het laten doen van merkgebonden onderhoud.

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door
SEAT