Entertainment

Onderzoeksrapport onthult megaomzet Dutch Grand Prix

Dutch Grand Prix Zandvoort

Het was het grootste evenement sinds tijden in Nederland: de Dutch Grand Prix. Na jarenlange afwezigheid keerde de Formule 1 weer terug naar de badplaats Zandvoort. Wat werd het een immens groot feest. Dankzij de winst van Max Verstappen en de ongekende feestvreugde van de fans werd het een dag om nooit meer te vergeten. Zo’n groot evenement genereert natuurlijk ook bakken met geld. De Breda University of Applied Sciences heeft grondig onderzoek gedaan hoeveel geld de Dutch Grand Prix in zijn geheel heeft opgebracht.

Jan Lammers was tot alles bereid om het evenement doorgang te laten vinden

Door alle feestvreugde zou je bijna vergeten dat het allemaal bijna niet doorging. Er werden genoeg vraagtekens gezet bij de organisatie van een Grand Prix in Zandvoort. Da baan zou niet goed genoeg zijn, de infrastructuur zou de drukte niet aankunnen en zelfs de natuur zou erdoor worden verstoord. Voormalig autocoureur Jan Lammers heeft bergen verzet om alles toch nog plaats te laten vinden. Uiteindelijk bleek het miljoenenevenement zelfs winstgevend. Dat had van tevoren niemand gedacht. De Dutch Grand Prix bracht meerdere miljoenen in het laatje, iets om heel trots op te zijn.

View post on Instagram
 

Bijna alleen maar positieve geluiden over de Dutch Grand Prix

De Breda University of Applied Sciences onderzocht alle sociale en economische gevolgen van de Dutch Grand Prix voor Zandvoort. Uit de resultaten blijkt iets wat van tevoren niemand had verwacht: de Formule 1 terughalen naar Nederland was een ongelooflijk succes, niet alleen op sportief gebied. 90 procent van de bewoners was positief verrast en onder de indruk van alles wat er gebeurde in het dorp. De bezoekers gaven een 8,9 voor de sfeer en een 8 voor de organisatie en de bereikbaarheid. Iets wat van tevoren niemand voor mogelijk had gehouden. Complimenten voor de organisatie zijn hiervoor dus wel op z’n plaats.

View post on Instagram
 

De Dutch Grand Prix zorgde voor extra veel omzet in de regio van Zandvoort

Ook op financieel vlak valt er niets te klagen. In totaal is er door bezoekers 22,3 miljoen euro uitgegeven. Dan hebben we het dus over de extra uitgaven ten opzichte van een normaal weekend. Daarnaast waren er nog eens 22,2 miljoen euro aan extra bestedingen in de metropoolregio Amsterdam. Dit is meer dan verwacht, terwijl maar maar twee derde van de bezoekers aanwezig mocht zijn. De bezoekers hunkerden al lang naar een evenement en gaven dus extra veel geld uit!

Meer weten over de sociaaleconomische gevolgen van de Dutch Grand Prix op Zandvoort en de omliggende regio’s? Lees dan het volledige onderzoeksrapport van de Universiteit van Breda.