Thuis afvallen is een eitje als je maar wat sportmateriaal heb liggen. Je kunt naar de sportschool gaan en elk mogelijk apparaat uitproberen in de hoop wat bij te trainen. Maar als je het goed doet, kun je met de dumbbells die je hebt gewoon thuis een prima workout afwerken. Hier zijn heel veel oefeningen voor, maar een paar werken heel goed.

Afvallen met dumbbells

Het lekkere aan dumbbells is, is dat je er alle kanten mee op kunt. Ze kunnen lichter of zwaarder, en in elke beweging is het een oefening. Daarom zijn er talloze verschillende oefeningen die je met dumbbells kunt uitvoeren. Dit is om je kracht te trainen, maar helpt vaak dus ook goed bij het afvallen. Met deze oefeningen kun je namelijk het hele lichaam aan het werk zetten om de kilootjes eraf te laten vliegen. Ben je wat ouder? Dan gaat afvallen misschien iets moeilijker, maar daar zijn oplossingen voor.

Dumbbell Turkish Getup

Bij deze oefening lig je op de grond, met één arm met een dumbbell in de lucht. De bedoeling is dat je opstaat, met je arm de hele tijd in de lucht. Hierbij train je je core goed en ook andere spieren krijgen een belasting. Het lijkt niet zo moeilijk, maar doe het maar eens zonder het gewicht te veel te laten bewegen.

Dumbbell Bentover Row

Voorover gebogen een roeibeweging maken, maar dan zodat je de schouders en rug traint. Daar draait het om bij deze oefening. Wil je afvallen, dan is dit een prima oefening om te doen met de dumbbells in je hand. Leun voorover met je knieën iets gebogen en hou in beide handen een gewicht. Laat je armen eerst hangen, en trek ze dan aan je ellebogen omhoog. Zorg dat de gewichten ter hoogte van je zij zijn en laat ze dan weer rustig zakken.

Dumbbell Clean to Push Press

Je schouders zijn een belangrijk onderdeel van je overkomen als je aan het afvallen bent. En laat je met deze oefening nou ook toevallig je schouders trainen. Als je in de sportschool bent is er nog een geschiktere oefening om je schouders te trainen, maar deze voldoet met dumbbells. Ga in een stevige houding staan met je voeten iets uit elkaar. Houd de dumbbells laag bij de grond en leun iets voorover. Trek de gewichten omhoog in een swing en laat ze kort rusten in je nek. Druk ze dan verder omhoog tot je armen gestrekt zijn. Laat ze dan weer langzaam zakken en herhaal de oefening.

Dumbbell Narrow Stance Squat

Dit is een squat waarbij je benen iets dichter bij elkaar staan dan normaal. Houd de dumbbells omlaag naast je benen en zak door je knieën naar beneden zonder je voeten te verplaatsen. Zorg dat je zo zakt, dat de knieën niet te ver voor je tenen uitkomen. Duw jezelf vanuit je benen weer rechtop en doe dan opnieuw. Je kunt dit ook met de dumbbells op je schouders doen.