Cars & Bikes

De nieuwe Ford Ranger Raptor: meer Raptor dan ooit

Ford Ranger Raptor

Wij vlogen met Ford naar Barcelona om op een prachtig off-road terrein (en de openbare weg er naartoe) de nieuwe Ford Ranger Raptor eens aan de tand te voelen. Tipje van de sluier: de nieuwe Ford Range Raptor is meer Raptor dan ooit.

Nieuwe Ford Range Raptor stapt uit schaduw van grotere broer

Wanneer men aan de Raptor badge denkt, denkt men al snel aan de F-150 Raptor. Wanneer die imposante truck in de binnenspiegel opduikt ga je er al snel voor aan de kant. Het kleinere broertje, de vorige Ford Ranger Raptor, was al erg capabel met off-roaden. Toch vielen de looks en de uitstraling een beetje in het niet vergeleken met de grotere telg van de familie

Voor het nieuwe model zijn er op dat vlak behoorlijke sprongen gemaakt. Niet alleen de prestaties maar ook het exterieur is volledig vernieuwd. Deze vernieuwing zorgt ervoor dat de Ranger Raptor uit de schaduw van zijn grotere broer stapt en een trotse volwassen Raptor geworden is.

What’s new?

Het eerste wat opvalt zijn de opgeklopte wielkasten die de stance van de Ford Ranger Raptor al een stuk agressiever maakt. Voeg hier een bijna full width imposante grill met F-O-R-D aan toe en het uitgesproken karakter komt super uit de verf. De matrix led koplampen die de grill verder accentueren zijn de finishing touch van de neus.

Bij deze gespierdere uitstraling horen uiteraard ook de juiste schoenen. Zo heeft de Ranger Raptor nieuwe 17-inch velgen in de kleur ‘Precision Grey’, die 285/70 R17 high performance all-terrain banden dragen.

Alleen looks?

De Ford Ranger Raptor is zeker niet alleen qua looks onder handen genomen, ook onder de huid is er veel veranderd. Zo is de carrosserie flink verstevigd om zware off-road omstandigheden aan te kunnen. Hiervoor is ook extra bescherming aan de onderzijde aangebracht om belangrijke onderdelen te beschermen wanneer er door het terrein gecrost wordt. Iets wat aan de voorzijde ook goed zichtbaar is aan de ‘bash plate’ van 2.3 mm dik staal die de onderzijde van de neus siert.

Waar het vorig model alleen met een 2 liter dieselmotor te verkrijgen was, is de nieuwe Ranger Raptor ook te verkrijgen met een 3.0 liter V6 Ecoboost. De heerlijk klinkende V6 heeft een vermogen van 292 pk en 491 Nm koppel. De turbo’s die hierop zitten, zijn gekoppeld aan een anti-lag systeem van Ford dat de autofabrikant uit de racerij heeft overgenomen. Zo blijven de turbo’s nog een aantal seconden op volle toeren spoelen nadat het gas is losgelaten bij het sportievere rijden. Hierdoor is de boost, en dus peak performance, direct weer beschikbaar als je bijvoorbeeld na een bocht het gaspedaal weer intrapt.

Uiteraard vinden wij mannen niet alleen de performance belangrijk, maar ook hoe deze Ford Range Raptor klinkt. Hiervoor heeft Ford een elektronisch geregeld uitlaatsysteem toegevoegd. Dit uitlaatsysteem zorgt ervoor dat er gekozen kan worden uit vier opties: quiet, normal, sport en baja. De modi spreken voor zich, hoewel baja wel extra uitleg verdient. In de baja modus klinkt de Ranger Raptor alsof de dempers volledig uitgeschakeld zijn en lekker agressief. Deze modi is ook uitsluitend bedoeld voor off-road gebruik.

Niet alleen qua geluid, ook aan rij-modi is er geen gebrek. Zo heeft de Ranger Raptor meerdere standen voor zowel de verharde weg als off-road. In de verharde modus zijn er de normal, sport & slippery standen en in de off-road modus kun je kiezen voor rock crawl, sand, mud of baja.

Interieur laat weinig te wensen over

Het interieur van de Ranger Raptor is een fijne plek om te vertoeven. Zo voelt de bouwkwaliteit lekker robuust aan. De stoelen zitten prettig, hoewel het zitvlak voor de wat langere onder ons wat kort aan kan voelen. Verder is het interieur van alle gemakken voorzien. Zo zijn er genoeg bekerhouders en opbergmogelijkheden. Verder bezit de Ranger Raptor over zowel usb als usb-c aansluitmogelijkheden en is je telefoon draadloos op te laden.

Het dashboard is helemaal van deze tijd. Het 12,4 inch instrumentencluster geeft alle informatie weer die nodig is. Daarbij heeft het middenconsole een 12 inch staand touchscreen waar veel van de multimedia opties op worden weergegeven.

Dat scherm is niet alleen handig voor alle multimedia, navigatie en voertuig instellingen, maar speelt ook een grote rol bij het weergeven van alle offroad informatie. Zo zijn bijvoorbeeld instellingen als het locken van het voor en achter differentieel hierop te regelen en worden de camerabeelden van de voorzijden en de ‘birds eye view’ hierop weergegeven.

 

Daarbij zijn er voor de hardcore Ranger Raptor fanaten ook zes lege schakelaars aangebracht die wel al bekabeld zijn, maar nog geen functie hebben. Hier kunnen verschillende opties op aangesloten worden voor de liefhebber die zijn Ranger Raptor nog verder wil customizen. Denk hierbij aan het toevoegen van een lier of extra verlichtingsopties.

Hoe vertaalt dat zich?

Wij hebben de Ford Ranger Raptor op verschillende manieren aan de tand mogen voelen. Zo zijn wij de dag begonnen met de weg naar het off-road terrein toe. Dit middels een route van een uur over de Spaanse wegen, afgewisseld met binnen de bebouwde kom en snelweg. Op de normale weg komt de Ranger Raptor goed tot zijn recht en voelt prettig aan. Wel kan de wagen in de comfortabelste veringstand alsnog wat stug aanvoelen. Niet heel gek, gezien hij uiteraard ook met een zware lading moet kunnen dealen.

Hierna was het tijd voor de rock crawl. In de lage giering en met het voor en achter differentieel gelocked, kruipt de Ford Ranger Raptor bijna moeiteloos naar boven. Dit wordt verder mogelijk gemaakt doordat de voorwielen verder naar voren geplaatst zijn en de achterbumper wat is gelift. Dit zorgt ervoor dat de nieuwe Ranger Raptor obstakels in een nog steilere hoek aan kan vallen.

Na de rock crawl was het tijd om de baja mode uit te testen. De baja mode zet alle systemen maximaal op scherp om zo de beste prestaties voor off-roaden op hogere snelheden te bieden. Als iets een glimlach op je gezicht brengt, is dit het wel! Je voelt je direct helemaal in controle en bent verbaasd over de snelheden en het gemak waarmee je over het terrein vliegt.

Vlieg je over een heuvel en ga je even airborn… geen probleem! De slimme schokdempers checken de stand vijfhonderd keer per seconden. Merkt het systeem dat de wielen van de grond zijn, zal het de vering extra stug maken. Dit om de klap van het landen op te vangen. Dit is iets wat wij zelf hebben mogen ervaren en hier is niks aan gelogen.

Na de baja was het dan tijd voor wat rustiger off-road werk. Smalle paden waar de sensoren en camerasystemen volledig benut werden en verschillende steile hellingen om te trotseren of af te dalen. Wat moeten wij ervan zeggen, de Ford Ranger Raptor kan het allemaal met gemak aan. Hierbij spreken de foto’s voor zich!

Wat kost ‘t?

De Ford Ranger Raptor met de 3.0 liter V6 heeft een vanafprijs van 56.250,- euro. Let wel, dit is zonder BTW en BPM. Dit is gelijk een Ranger Raptor full-option en er is los van een stickerpakket weinig toe te voegen.

Ford biedt de Ranger Raptor in Nederland uitsluitend op grijs kenteken aan, hiervoor zal de dubbele-cabine worden omgebouwd.