Bij dure vervoersmiddelen denk je wellicht aan een exclusieve supercar van bij voorbeeld Bugatti. Zo kost de Bugatti Veyron 1.8 miljoen euro (inclusief 800.000 euro aan belastingen) en is de Lamborghine Sesto Elemento met 2 miljoen euro ook niet echt goedkoop te noemen. Wat betreft de gemotoriseerde tweewielers blijft het een beetje stil. Daar gaat verandering in komen met de presentatie van de Ducati 2020 Panigale V4 Superleggera.

Ducati overtreft zichzelf

Na vele weken geduld beoefenen weten we eindelijk over dit prachtige monster waarvan het prijskaartje een bedrag vermeld van zo’n 100.000 dollar. Natuurlijk, een ton voor een tweewieler is geen geld als je dat vergelijkt met de prijzen van de eerder genoemde scheurijzers op vier wielen, maar toch. Dat de nieuwe Ducati een bijzondere verschijning is blijkt wel uit de foto’s. Zoals verwacht is de nieuwe Ducati een ultralichte versie van de Panigale V4. Dit concept bleek te bestaan nadat een met koolstofvezel beklede versie van het model enkele maanden geleden werd ontdekt. Qua ontwerp was het bijna een kopie van de Panigale V4 R, op enkele subtiele verschillen na.

Ducati-Panigale-Superleggera-V47

Geruchten over de Ducati 2020 Panigale V4 Superleggera

Dergelijke vermoedens werden bevestigd toen een aantal VIP’s een e-mail ontvingen ondertekend door Ducati CEO Claudio Domenicali zelf, waarin Project 1708 werd geïntroduceerd. De e-mail bevatte een link naar een pagina met alle spectaculaire specificaties en prijzen van het speciale model.

Nu is het dan zover dat we eindelijk mogen gaan genieten van de eerste officiële beelden van het exclusieve model. Het was het wachten waard! Qua uiterlijk is de Superleggera een geheel met koolstofvezel beklede Panigale V4 R. Het heeft opvallende tweedekkervleugels voor een optimale aerodynamica om zo een downforce van 60 kilo bij een snelheid van dik 200 kilometer per uur te produceren. De kuip is voorzien van een op de Desmosedici GP19-geïnspireerde kleurstelling.

Ducati

Indrukwekkende specs

De Superleggera is de krachtigste motor die ooit de rit ooit in de Borgo Panigale-fabriek van de band is gerold. Dat is vooral te danken aan de V4 Desmosedici Stradale-motor met een inhoud van 998cc. Het geheel zorgt voor een jaloersmakende 224 schone paardenkrachten. Het model zou echter geen Superleggera kunnen heten zonder serieuze gewichtsbesparende maatregelen. Dit betekent kortgezegd dat er ruimschoots gebruik is gemaakt van koolstofvezel (inclusief het frame en de achterbrug) en is voorzien van talloze magnesium-, aluminium- en titaniumcomponenten. Het resultaat mag er zijn. De motor heeft een drooggewicht van slechts 159 kilo. Dit resulteert in een krankzinnig vermogen-gewichtsverhouding van 1,41 pk / kg. Ter vergelijking: de 1299 Superleggera haalde ‘slechts’ 1,378.

Ducati-Panigale-Superleggera-V46 Ducati-Panigale-Superleggera-V44

Van 224 naar 234 pk

De vering bestaat uit een Öhlins voorvork en titanium schokbrekers. Voor een optimale remkracht is gekozen voor een set Brembo-remmen met Stylema R-remklauwen. Drie vooraf ingestelde en vijf aanpasbare rijmodi, evenals een rondetijd-tracker, zorgen voor een bijzonder aangename rijervaring. Mochten die specs nog niet indrukwekkend genoeg zijn: de Superleggera wordt ook geleverd met een racekit met een Akrapovič-uitlaat. Dit zorgt ervoor dat het vermogen wordt opgeschroefd naar 234 pk.

Slechts 500 exemplaren

Met bovenstaande specs is het duidelijk dat dit geen model is waarvan de oplage onbeperkt zal zijn. Slechts 500 exemplaren zullen het levenslicht zien en dus zul je er snel bij moeten zijn om er een te bemachtigen. Ducati verwacht zelf dat alle bestelde exemplaren voor het einde van 2020 worden afgeleverd. De eerste geluksvogels moeten in ieder geval wachten tot medio juni 2020 als zij hun motor in ontvangst mogen nemen.