Cars & Bikes

Dit zijn de eerste brute beelden van de nieuwe BMW M5 CS

Mocht je denken dat de BMW M5 best een lekker wagentje is, hou je dan even vast. Voor het eerst in de 37-jarige geschiedenis van het legendarische model komen de Duitsers met een CS-versie. Zie het als de snelle broer van de al vlotte M5 Competition.

De nieuwe BMW M5 CS 2022

De nieuwe M5 CS laat zich nog altijd het best omschrijven als bloedmooi en retesnel. Blijkbaar hebben ze bij BMW nu wel doorgekregen dat de snelheid van een wagen niet alleen afhankelijk is van het aantal pk’s wat je uit de motor perst, maar ook het totale gewicht van de vierwieler. In het geval van de CS bedoelen ze dan het gebrek aan gewicht, het beestje heeft namelijk aardig wat ingeleverd. Het verschil in pk’s met de Competition is namelijk niet wereldschokkend: de CS heeft  ‘slechts’ 635 pk aan boord. De winst zit in de 70 kilo die je bij de CS moet missen. Dat vertaalt zich dus in een 70 kilo lichtere wagen die overigens nog steeds zo’n 1800 kilo weegt.

Watch on YouTube

Sneller dan de M5 Competition

Wat als eerste opvalt aan de BMW M5 CS is de motorkap met de in het oog springende power en uitstroomopeningen. De goudkleurige tint op de grill en velgen geven het geheel een bijzonder spannende look. Ook op andere punten zijn er wat veranderingen te bespeuren. Zo gebruikt de CS veren die 10 procent steviger zijn waardoor de wagen een stuk lager op de weg ligt. De CS is ook voorzien van een betere stabilisatorstang aan de achterkant en ook de adaptieve schokbrekers zijn aangepast. Nog leuker is de nieuwe Track-modus. Deze modus schakelt alle hulpsystemen uit, maakt het display zwart en schakelt de luidsprekers uit zodat de bestuurder zich kan concentreren op wat er om hem of haar heen gebeurt.

Prijskaartje van de BMW M5 CS

De prijs van 142.995 dollar voor de BMW M5 CS is gezien de prestaties zeer schappelijk, zo niet laag te noemen. Dat betekent wel dat je het een en ander inlevert op comfort. Verwacht geen aangename bank voor de passagiers, maar waarschijnlijk gewoon kuipstoeltjes. Is op zich geen ramp want zo’n BMW koop je waarschijnlijk niet om er regelmatig mee op uit te trekken met de hele familie richting Frankrijk. Het uitgeklede interieur betekent niet dat het een kwestie van behelpen is tijdens lange ritten. Zo is het stuur beleed met het fijne Alcantara, net als het dak. Je zult het wel moeten doen zonder middenconsole om je arm op te laten rusten. Volgens BMW is dat ook helemaal niet nodig, het zou de wagen alleen maar zwaarder maken. Nu dus nog wachten tot eind 2021 (begin 2022), want dan staan de eerste leveringen gepland. Dik!