Man koopt Mercedes R170 SLK voor minder dan € 500, maar komt een hoop problemen tegen.
Deze man scoorde een Mercedes R170 SLK bij het veilinghuis voor minder dan $ 500. Klinkt als een droomdeal, toch? Toch stonden de échte verrassingen nog klaar onder de motorkap (en daarbuiten). In deze projectauto vond de nieuwe eigenaar niet alleen goedkope luxe, maar vooral een verzameling verborgen gebreken en bizarre DIY-aanpassingen. Dit is het verhaal achter een Mercedes waar je méér voor terugkrijgt dan je denkt.
De koop van je leven (of toch niet?)
De Mercedes SLK R170 is zeker niet de eerste de beste auto. Dit model, dat vanaf 1996 furore maakte, was ooit hét symbool van Duitse degelijkheid met een sportief randje. Je verwacht het dus niet: eentje met een start- en rijgarantie voor slechts $ 500. Natuurlijk dacht de nieuwe eigenaar: waar zit het addertje onder het gras? Al na de eerste inspectie werd duidelijk waarom het prijskaartje zo laag was. De auto had al jaren geen keuring meer doorstaan, met onder andere kapotte veren en falende remmen – letterlijk één gescheurde leiding en je stond stil, of vooral dus niet. Niet echt het soort roadster waar je direct mee op zomertoer gaat.
Een binnenkant vol verrassingen
Alsof afgetrapte remmen en een dodgy ophanging niet genoeg waren, dook de nieuwe eigenaar de cockpit in en trof een halve verbouwing aan. De vorige eigenaar had blijkbaar zin in avontuur: overal loshangende kabels, halve pogingen tot stoelverwarming en zelfs handbediening voor mensen met een beperking – allemaal onafgemaakt. Het dashboard was gestript en werkte meer als een puzzel dan een auto. De airbaglamp brandde permanent, net als het motormanagement waarschuwingslampje. Het voelde als een escape room – dan wel een met autogereedschap en roestplekken.
Lees ook: Bijna een miljoen voor een auto op Marktplaats? Dat is deze Mercedes SLR McLaren.
Reparaties, kosten én meevallers van deze Mercedes R170 SLK
Wat doe je als je droomauto een nachtmerrie blijkt? Juist, mouwen opstropen en sleutelen. Het voordeel van deze Mercedes: onder alle gekkigheid functioneerden het supercharged 4-cilinder blok en het iconische stalen vouwdak nog prima. Met een nieuwe set remleidingen en -slangen, flink wat geshop naar tweedehands interieurdelen en een verse batterij erin, begon de R170 weer vorm te krijgen. Ook de brandstoftank werd doorgespoeld (oude benzine in een auto is echt funest) en een kleine ontstekingsfout met de cilinder bleek overzichtelijk te fixen.
Toch blijft het een project bomvol verrassingen: onder die glimmende ster schuilt een klusauto die pas na uren zwoegen en een dosis pech écht roadtrip-ready is. Maar de voldoening? Die pakken ze je niet meer af. En zeg nou zelf: wie wil er nou niet voor een prikkie in een Benz cruisen, al moet je zelf nog even de handen uit de mouwen steken?