De gemiddelde Nederlandse automobilist voelt zich al jaren de melkkoe van Europa. Naast de vaak buitensporig hoge brandstofprijzen, hebben we hier ook te maken met een minder aangenaam belastingklimaat. Ben je een beetje kilometervreter, dan gaat de lol er al snel vanaf. Op naar Duitsland dan maar. Daar mag je op betaalde wegen ongelimiteerd hard rijden, is de brandstof een stuk goedkoper en krijg je meer waar voor je geld. Dat is prettig natuurlijk, maar ook voor tuners geldt dan het aloude adagium ‘less is more’. Dat laatste klopt aardig, Posaidon ging namelijk helemaal los op de Mercedes AMG S 63.

Mercedes-AMG met 1000 pk

De vermaarde tuner slaagde er in om een indrukwekkende 940 pk uit de S-klasse Coupé te persen. Netjes, maar de grens is nog niet bereikt. Hun laatste wens is om het aan paardenkrachten te verhogen tot meer dan 1000. Daarmee creëert men wel een ander luxe probleem: met dergelijke specificaties is het niet toegestaan om de openbare weg op te gaan. Onze Oosterburen zullen dus genoegen moeten nemen met een bescheiden uitvoering die nog altijd een nette 830 pk en een koppel van 1100 Nm genereert. Daar mag je dan wel zo’n 52.000 euro voor aftikken.

posaidon-mercedes-amg-s-63-5 1000 pk mercedes amg

Posaidon haalt alles uit de V8

De vermaarde Mercedes-AMG S 63 4 Matic+ Coupé vormt de basis voor het project van Posaidon. Nu hebben ze gemakshalve even niet gekeken naar de vormgeving van de vierwieler, maar zich uitsluitend gefocust op de technische prestaties. Dat is op zich begrijpelijk, zonder modificaties levert de V8 al een aangename 612 pk met een koppel van 900 Nm. Posaidon voegt er een water-methanolinjectie aan toe, nieuwe turbo’s werden geïnstalleerd en de in- en uitlaatkant werd onder handen genomen. Naast die toevoegingen ging men ook aan de slag met het luchtfilter, de downpipe en de sport-katalysatoren.

uitlaat mercedes AMG 1000pk

Identiek aan de originele Mercedes

Het leuke aan het hele project is dat de Posaidon Mercedes-AMG S 63 bijna identiek is aan het origineel. Schijn bedriegt uiteraard, want met dit monster trek je elk standaard exemplaar er zo uit. Dat wil overigens niet zeggen dat er niks aan het uiterlijk is veranderd. De kleine subtiele wijzigingen vallen echter niet direct op. Zo heeft de Mercedes een kleine spoiler gekregen en zit er een indicator op het stuur. Wil je het zelf nog verder opleuken, ga gerust je gang, extra onderdelen zijn uit voorraad leverbaar.