In een periode waarin het economisch tegenzit zijn het vaak de huishoudens die dat als eerste merken. De prijzen schieten door het dak en de brandstof wordt alleen maar duurder. Toch merken ook de industriële sectoren dat het economisch tegenzit. Eén van de sectoren waar je dat niet direct van verwacht is de automobielindustrie. Na Lamborghini, Ferrari en Porsche gaat nu ook bij McLaren het roer om en gaat men een ‘gewone’ SUV bouwen. Niet omdat men het wil, maar omdat het moet.

McLaren SUV op komst

Het is natuurlijk vloeken in de kerk, maar ook bij McLaren begint de tijd enigszins te dringen. Blijkbaar is de bodem van de schatkist in zicht gekomen en moeten lucratieve producten (lees: goed verkopende betaalbare modellen) de oplossing bieden voor de beperkte cashflow. Blijkbaar komt men amper vier jaar nadat men stellig beweerde geen sports utility wagen te bouwen, terug op die woorden.

Een McLaren SUV als redding

Een kat in het nauw maakt rare sprongen en blijkbaar is McLaren zodanig ver weggezakt dat het bouwen van een SUV als enige realistische mogelijkheid wordt gezien. Aan de andere is dat goed nieuws voor de liefhebbers van duurzaam autorijden: de wagen wordt namelijk 100 procent elektrisch. Je zal dus tevergeefs gaan zoeken naar een McLaren SUV op benzine. Zelfs een hybride model gaat er niet komen.

Hoe de wagen eruit komt te zien, is nog maar de vraag. Toch geeft ontwerper Giorgi Tedoradze al een voorproefje hoe de McLaren SUV eruit zou kunnen komen te zien:

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Giorgi Tedoradze (@tedoradze.giorgi)

McLaren SUV is niets voor de echte liefhebber

Nu moeten we wel eerlijk zijn en zeggen dat dergelijke berichten niet uit de stal van McLaren komen. Het was juist het vaak goed ingevoerde Britse Autocar dat de primeur had. De keuze om toch voor een SUV te gaan zal overigens niet bij elke McLaren fan in goede aarde vallen. Eerder deed Porsche dat namelijk ook en toen was de wereld voor veel liefhebbers te klein. Desondanks wist het Duitse merk een succes te maken van de inmiddels wereldberoemde Cayenne.

Vraag naar supercars stagneert

Natuurlijk is het makkelijk om te zeggen dat McLaren voor een SUV kiest omdat de concurrentie dit ook doet. De belangrijkste reden is echter het financiële plaatje van het bedrijf. Laten we het zo zeggen, het gaat niet echt lekker. Het is dus gewoon een kwestie van vraag en aanbod, bovendien is het in een tijd van economische krimp een stuk lastiger om de vraag naar luxe sportwagens aan te jagen. Ook de vermogende autoliefhebbers houden dan de hand op de knip. De kosten lopen echter gewoon door en dus is de keuze om een SUV op de weg te brengen een logische stap. Dergelijke wagens zijn immers mateloos populair, bovendien is het voor veel automobilisten nog altijd een droom om te kunnen zeggen dat ze in een McLaren rijden.

Allesbehalve een koopje

Nu zal je wellicht denken dat zo’n McLaren SUV vriendelijk geprijsd is om zo een grote groep potentiële kopers aan te spreken. Of dat echt gaat lukken is nog maar de vraag. Naar verwachting krijgt de SUV een prijskaartje van zo’n vier ton (405.421 euro). Daarmee krijgt de term ‘betaalbaar’ gelijk een andere lading. Of zo’n SUV dus echt de oplossing gaat bieden is nog de vraag. Je zal overigens wel geduld moeten hebben om een proefrit te maken. De eerste wagens zullen naar verwachting pas tussen 2025 en 2030 van de band rollen.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Car News Network (@carnewsnetwork)

Beeld: McLaren.