Petrolhead als boegbeeld voor het milieu?

Dat Hamilton een bijzondere band had met zijn auto’s? Absoluut. Dat is natuurlijk niet zo raar voor een zevenvoudige Formule 1-wereldkampioen. De autocollectie van Lewis Hamilton paste dan ook goed bij die status. Denk aan iconische Ferrari’s als de LaFerrari Aperta en F40, en zeldzame Mercedes-AMG’s, waaronder de illustere AMG One.

Maar tijden veranderen en Hamilton verandert mee. In een persconferentie voorafgaand aan de Grand Prix van Azerbeidzjan gooide hij de deur hard dicht: “Ik heb geen enkele straatauto meer. En ja, zelfs m’n F40 is weg. Als ik er eentje zou nemen, dan die, als kunstobject.” De reden? Bij Lewis schoot milieubewustzijn in z’n hoogste versnelling. Al jaren liet hij doorschemeren dat zijn liefde voor straatauto’s bekoeld was. De Formule 1-held ziet het al jaren als zijn plicht het goede voorbeeld te geven en doet daar nu dus een stevige schep bovenop. En eerlijk: als jij met je voetafdruk wereldwijd in de spotlights staat, snap je waar die overweging vandaan komt.

Garage eruit, kunst erin

Maar het is niet alleen duurzaamheid wat Lewis drijft. Zijn andere grote liefde, kunst, smoorde het autofetisjisme van de Brit definitief. Het afstoten van zijn collectie betekent ruimte, letterlijk en figuurlijk, voor nieuwe investeringen. Hamilton zette de toon met uitspraken als: “Als ik nu een auto koop, is het puur als kunstobject.” Fun fact: zijn Ferrari F40 werd ooit legendarisch als eerste social-mediapost als Ferrari-coureur en werd meteen de meest gelikete F1-post op Instagram ooit. Hamiltons smaak? Exclusief. Luxe. Iconisch. Maar zijn geld stroomt nu richting canvas, fotografie en sculpturen, niet langer richting benzinetank.

▼ scroll verder ▼

Lees ook: Lewis Hamilton ruilt zijn F1-auto in voor straaljager.

Lewis Hamilton vervangt zijn autocollectie

Noem Lewis gerust een alleskunner. De auto’s uit zijn voormalige garage zijn vervangen door samenwerkingen met Dior, indrukwekkende horloges, zoals zijn $1,5 miljoen Richard Mille Ferrari-exemplaar (exclusiever kan bijna niet), en knallende optredens op evenementen als het Met Gala, waar hij mede-gastheer was. Z

Zijn zakelijke instinct en creatieve blik leverden hem een media-imperium (Dawn Apollo Films) en zelfs een eigen non-alcoholisch drankmerk op. En sinds zijn overstap naar Ferrari is hij soms nog zoekende op de baan, maar zelfs bij legendarische schaak-gevechten met Leclerc. De overstap naar Ferrari, en afscheid van zijn Mercedes-verleden, maakt zijn keuze om de garage leeg te halen symbolisch én logisch. Hamilton snijdt de banden met het verleden door. Liever duurzame impact, cultuur en maatschappelijke rolmodellen dan zomaar meer pk’s. En tegelijkertijd? Blijft hij een snelheidsduivel, alleen nu met een fris waardenkompas én oog voor de kunstscene. Hoeveel F1-kampioenen kunnen dat zeggen?

Lees ook: Formule 1-coureur Lewis Hamilton gaat zijn naam veranderen.