Deze Land Rover is een soort tank voor de consument
In deze brute bak rijdt je naar je werk in een bakbeest dat niet alleen het asfalt domineert, maar ook tijdens je volgende outdoor weekendtrip zonder blikken of blozen de hoogste duinen en de ruigste rotsen bedwingt. De Land Rover Defender Octa blaast alles en iedereen weg als dé geëvolueerde tank voor de man die geen concessies doet. Waarom? Ga mee op avontuur in de nieuwste krachtpatser waar je innerlijke kind van gaat juichen.
Krachtig hart: de BMW V8 & 6D Dynamics ophanging
Onder de motorkap schuilt een 4.4-liter BMW twin-turbo V8 met 626 pk en 800 Nm koppel, scherp bijgestaan door een mild hybrid 48V systeem. Dankzij die achttraps automaat en de oerdegelijke aandrijflijn (denk: verstevigd voor extreme belasting) sprint je in minder dan 4 seconden naar 100 km/u. Ja, met een Defender! Zet er all-season banden onder en je haalt 250 km/u, al zou je met offroad rubber verstandig moeten zijn, want dan ‘stop’ je bij 160 km/u.
De echte magie zit ‘m in de ophanging. De 6D Dynamics-hydrauliek laat anti-roll bars voor wat ze zijn en regelt elke hoek, duik en beweging. Geen geslinger na een verkeersdrempel, geen hoofd dat van je schouders zwiept in een snelle bocht. Voeg een 7 cm bredere spoorbreedte toe, 33-inch grote Goodyear Wrangler DuraTrac offroad banden en luchtvering die tot 2,7 cm hoger reikt, en je rijdt alsof je een rechtstreeks ticket hebt geboekt naar het maanoppervlak. De bodemvrijheid van 32 cm, approach angle van 40,2 graden en een departure angle van 42,8 graden zeggen alles: deze tank kent bijna geen grenzen.

Lees ook: Is deze Land Rover met rupsbanden de ultieme offroad wagen?
Extreem terrein of daily driver? De Land Rover Defender Octa is gewoon allebei
Afgezien van al dat gespierde geweld zou je verwachten dat rijden in zo’n bakbeest op de openbare weg een compromis is. Niets is minder waar. De Defender Octa stuurt verrassend direct en stabiel, ook als je 2,5 ton aan ambities over het asfalt jaagt. Het interieur blijft rustig, zelfs op hoge snelheid, en wind- en bandengeluid zijn verrassend goed weggefilterd. Je zou bijna denken dat je in een luxe sedan zit, tot je uitstapt en ziet dat je naast een dikke SUV staat.
Pas écht geniaal wordt het off-road. De Octa voelt zich thuis op het terrein waar anderen vastlopen. Rallybraak, rock crawling, en duinen doorklieven doet hij bijna nonchalant. Het Terrain Response-systeem heeft aparte standen voor gravel, zand, keien, en de elektronische sperdifferentiëlen plus software zorgen dat je zelfs in het zachtste zand of op de steilste helling grip blijft houden. De 6D Dynamics regelt zelfs losse sprongen en hobbels, zodat jij precies blijft sturen waar je wilt. Dit maakt hem niet alleen een hardcore offroader, maar ook de vriendelijkste alleskunner in zijn soort.
Dat deze Britse jongen zich in het hogere segment positioneert, is duidelijk. Toch lijkt er geen auto beter voor wie elke week iets anders wil domineren. Of dat nou de dragrace bij het stoplicht is, of een modderpad in de Ardennen. De Defender Octa is keihard, compromisloos en mega stoer. Precies wat je zoekt als je op elk terrein wilt laten zien wie de baas is.
Lees ook: Deze geniale doe-het-zelver bouwde zijn Land Rover om tot luxe camper.