Hybride als tussenstap

Laten we eerlijk zijn: Lamborghini’s image draait om herrie, stijl en onvervalste power. Als je in een Aventador start, vragen zelfs baby’s op 4 postcodes verderop zich af wat er gebeurt. Maar nu de wereld steeds meer richting elektrisch beweegt, zou je misschien verwachten dat ze keihard inzetten op full-EV. Maar CEO Stephan Winkelmann trekt aan de handrem. Hij zegt het ongegeneerd: “We moeten snel kiezen, maar 100% elektrisch is geen uitgemaakte zaak.”

Waar komt die twijfel vandaan? Kijk naar de markt. In het luxe segment vlakt de animo voor elektrische modellen duidelijk af. Je ziet het ook bij concurrenten als Ferrari, die hun elektrische plannen op de lange baan schuiven. Lamborghini merkt dat hun klanten niet per se klaar zijn voor een full-EV, want zeg nou zelf: een fluisterstille Lamborghini? Klinkt meer als een grap, toch?

Lees ook: Deze bijzondere Lamborghini kost je slechts € 22.500.

Geluid en emotie zit in het DNA

Lamborghini bouwt sinds de sixties aan een traditie die meer draait om emotie dan om efficiëntie. Het gaat om kippenvel bij elke acceleratie, het grommen van V10’s en V12’s en de geur van benzine. Juist dát DNA maakt die auto’s zo begeerlijk. Daarom willen ze het liefst de benzinemotoren zo lang mogelijk in leven houden. De CTO, Rouven Mohr, bevestigt het: hun langetermijnstrategie draait om verbrandingsmotoren, zolang het mag van de regels.

▼ scroll verder ▼

Een plug-in hybride – dus een vette benzinemotor met een elektrische boost – lijkt voor Lamborghini dé verleidelijke tussenoplossing. Zie het als de beste van 2 werelden: die beruchte Lamborghini-power én de mogelijkheid om in de stad even ‘stilletjes’ te doen. Zo kunnen ze klanten verleiden die niet warm lopen voor een puur elektrische GT, zeker niet als dat ten koste gaat van het typische Lamborghini-gevoel. Geen merk dat zo’n obsessie heeft met sensatie. En eerlijk? Dat is precies waarom je voor een Lambo kiest.

Lees ook: Voormalige Lamborghini Urus van Enzo Knol te koop in Italië.

De toekomst van elektrische luxe

Het klinkt als uitstelgedrag, maar stiekem is deze “hybride-move” gewoon tactisch slim. Lamborghini mikt niet per se op de koppositie als snelste of beste EV-bouwer. CEO Winkelmann zegt zelf: “Je moet er zijn wanneer klanten écht willen kopen.” Nu heb je ook nog de vervangende Urus: die SUV komt ook als plug-in hybride. En als klanten massaal warmlopen voor full-EV? Dan volgt de Lanzador alsnog.

Ondertussen zwaaien Chinese nieuwkomers als BYD met elektrische hypercars, maar bij Lambo denken ze: wachten tot de markt rijp is. Er speelt nog wat interessants: synthetische brandstoffen zouden de benzinemotor nog een paar jaar kunnen rekken. En tot die tijd? Gaat Lamborghini gewoon voor hybridisering waar nodig, met hun eigen brute stijl.