Aan alle goede dingen komt een eind, alhoewel dat wellicht dramatischer klinkt dan het is. De legendarische Pagani Huayra is al behoorlijk oud en zal ook niet veel ouder gaan worden. Het einde is in zicht voor deze bijzondere supercar die als in 2011 werd geïntroduceerd. Om even je geheugen op te frissen, dat is dus negen jaar geleden. Pas in 2017 besloot de Italiaanse autofabrikant om het dak eraf te slopen en de Huayra Roadster te introduceren. Anno 2020 is het duidelijk dat de laatste Huayra Roadster van de productielijn is gerold. Dat is dus nummer 100 om precies te zijn.

De laatste Pagani Huayra Roadster

Een legendarische wagen als de Huayra Roadster mag natuurlijk nooit vergeten worden en dat is dan ook de reden voor de producent om even stil te staan bij de wagen met behulp van een korte video met de 100e Huayra Roadster in de hoofdrol. Net als elke andere Pagani die ooit is geproduceerd, is de laatste Huayra Roadster iets bijzonders. Het snelheidsmonster is afgewerkt in Mamba Black-koolstofvezel voor een subtiele maar agressieve uitstraling. Wat de laatste Huayra Roadster onderscheidt van alle andere wagens, is de achterste haaienvin net boven het quad-uitlaatsysteem. Met een beetje fantasie zou je zelfs kunnen stellen dat de Zonda Tricolore de onmiskenbare inspiratiebron is geweest. Een fel geelkleurig interieur zorgt daarnaast voor het nodige contrast.

Pagani met maar liefst 764 pk

Pagani houdt overigens wel de meest interessante informatie voor zich. Zo weten we dus niet of de motor een upgrade heeft gekregen. Eigenlijk is dat helemaal niet belangrijk bij een wagen als de Huayra Roadster. Het is een kunstwerk op zich, maar dan wel een die in de standaard uitvoering al gezegend is met 764 pk en een 1.000 Nm koppel dankzij de 6-liter twin-turbo V12 motor. Het zorgt ervoor dat hij krachtiger is dan de Coupé. Hoewel het misschien een cabriolet is, is de Huayra met open dak ook lichter dan de auto met een hardtop; ongeveer 70 kg minder om precies te zijn.

Nieuwe versie van de Huayra op komst

Terwijl de productie van de Huayra Coupé en Roadster zijn afgelopen, is het verhaal van de hypercar nog niet voorbij. Pagani zal naar verluidt een “R” -versie van de Huayra bouwen, vergelijkbaar met de Zonda. Uiteraard ontbreken de o zo belangrijke officiële details, maar het zou gaan om een Huayra Imola met 838 pk. De gemiddelde autoliefhebber heeft dus nog genoeg om over te dromen.