Hoewel het een beetje beschamend is, kunnen kreunen en schreeuwen jouw work-out drastisch verbeteren.

Mensen kunnen uren discussiëren over welk dieet nou het beste is, of van welke oefeningen je armen net wat sneller groot worden. Echter, er is iets heel simpels wat je kunt doen om je resultaat net zo veel, of misschien wel meer te verbeteren: kreunen en schreeuwen.

Sommigen geloven er niet in en vinden het irritant, maar anderen geloven er enorm in dat dit helpt om meer gewicht te kunnen tillen, waardoor we dus sneller sterker worden en sneller groeien in spiermassa.

Helpt schreeuwen en kreunen tijdens een work-out?

Een recente studie van de University of Hawaï, die in Honolulu ligt, had een erg verrassend resultaat. Beide partijen hebben gelijk. Schreeuwen en kreunen kunnen je work-out daadwerkelijk een boost geven, maar het hoeft niet zo te zijn.

Het is voornamelijk het mentale stukje van het kreunen wat jouw work-out echt een opkikker geeft. Wanneer je bijvoorbeeld aan het bankdrukken bent en je kreunt even op het laatste moment, dan haal je net even je concentratie af van de specifieke beweging en dat kan precies genoeg zijn om je voer die drempel heen te helpen.

Wanneer je op deze manier meer gewichten weet te tillen, word je dus daadwerkelijk sneller sterker en daardoor is het echt het kreunen en schreeuwen dat ervoor zorgt dat je work-outs beter en effectiever worden.

Kreunen tijdens het sporten

Bij kreunen tijdens het sporten denk je waarschijnlijk als eerste aan tennis, en dat is op zich wel logisch. Bijna alle professionele tennissers kreunen flink tijdens het tennissen. Onderzoek heeft aangetoond dat ook dit een positief effect kan hebben, aangezien het de tegenstander afleidt en deze hierdoor uit zijn concentratie kan raken. Door tennisster Mrtina Navatilova wordt het dan ook een vorm van valsspelen genoemd