Het is waarschijnlijk niet meer nodig om je te vertellen over de ‘Starbucks’ koffiebeker die figureerde in de vierde aflevering van Game of Thrones seizoen 8. De geruchten gaan dat Emilia Clarke of iemand van het geluid de beker heeft laten staan, waarna deze vereeuwigd werd in een van de laatste hoofdstukken van de Grande Finale.

koffiebeker in Game of Thrones

Volgens Hauke Richter, de kunstregisseur van Game of Thrones, werd de fout tot ver buiten proportie opgeblazen. “Er kunnen nu eenmaal dingen worden vergeten op set”, klonk het genuanceerd uit zijn mond. HBO heeft inmiddels ook gereageerd: “De latte die in de aflevering verscheen, was een vergissing: Daenerys had een kruidenthee besteld.” Best leuk en aardig allemaal, maar toch laat dit genoeg ruimte over voor speculatie over een flinke marketingstunt.

Gratis publiciteitstunt

Om die speculatie direct maar de kop in te drukken: de beker schijnt niet eens van het beroemde koffiemerk te zijn, maar gewoon van de set aldaar. Hoe dan ook zien mensen natuurlijk gewoon wat ze willen zien, ook al is het een donkere wazige beker, waardoor het direct de boeken ingaat als de grootste gratis publiciteit stunt ooit. Als we Stacey Jones, de CEO van het marketingbureau Hollywood Branded, mogen geloven is de blunder zo’n 2.3 miljard dollar waard. Diezelfde Jones merkte op dat HBO niet doet aan productplaatsing, omdat kijkers zich abonneren op een reclamevrije ervaring.

Wat had Starbucks moeten betalen?

Had Starbucks wel moeten betalen om het bekertje voor de Mother of Dragons te laten staan, dan praten we over bedragen van $250,000 tot $1 miljoen. Voor beide partijen had het een win-win geweest, want ondanks dat Game of Thrones er niet over praat, hebben mensen het er wel over. Of ze nu al wel of geen weet hadden van de show. Kan natuurlijk niet anders, want Game of Thrones is wereldwijd de populairste serie van dit moment. Alleen de premiere van de eerste aflevering van het laatste seizoen werd gekeken door 17.4 miljoen kijkers.