Als je op korte termijn een beetje energie nodig hebt, is een kick van de cafeïne even lekker om je dip door te komen. Ondanks dat er daarna weer de dreiging van een nieuwe dip is, ben je op dat moment even zo wakker als maar kan. Maar waar haal je die beste kick vandaan, koffie of energiedrank? En wat zijn de voor- en nadelen ervan?

De energieboost van cafeïne

Zowel koffie als energiedrank bevatten cafeïne, een stof die je wakkerder en energieker maakt. Het geliefde spulletje wordt al jaren gebruikt op de werkvloer en thuis op momenten dat je even moe bent. De dag beginnen met een kop koffie is voor velen een veel gewaardeerd ritueel. Bovendien kunnen veel mensen zich vast nog lange nachten in de auto, studie-uren of andere klussen met een blik energiedrank herinneren. Daar zit namelijk ook nog eens veel suiker in, wat je lichaam in korte tijd heel veel energie geeft. maar wat is nou echt het verschil tussen koffie en energiedrank?

Voor- en nadelen van koffie

We beginnen met koffie, landelijk én wereldwijd één van de meest genuttigde dranken. Het drinken van koffie is op een aantal gebieden best goed voor je. Zo kan het beetje cafeïne helpen bij je spijsvertering als die niet zo vlotjes verloopt. Ook zijn er onderzoeken gedaan die erop wijzen dat het helpt tegen vervelende ziektes als Parkinson en Alzheimer. In koffie zitten antioxidanten en met de energieboost die je ervan krijgt kun je een dag productiever maken. Maar er zijn niet alleen voordelen.

cafeïne

Zo zijn er namelijk ook nadelige gevolgen van teveel koffie drinken. Zo kan een teveel aan koffie slapeloosheid en rusteloosheid veroorzaken. Ook kun je je angstig gaan voelen en raak je opgefokt van een overschot aan cafeïne. Bovendien kan het voor buikpijn en hoofdpijn zorgen. Tot slot is koffie drinken verslavend, en mensen kunnen het gevoel krijgen dat ze er afhankelijk van zijn.

Voor- en nadelen van energiedrink

Net als koffie heeft ook het drinken van energiedrank een paar voordelen. Om de energieboost hoe je je in ieder geval geen zorgen te maken. Het is volgestopt met suiker én cafeïne die je voor ongeveer 1 á 2 uur heel erg wakker houden. Als je dus in een korte tijd fysiek of mentaal moet pieken of heel alert moet zijn is het wel geschikt.

cafeïne

Toch zijn er voor energiedrank een stuk meer nadelen. De grote hoeveelheid suiker en cafeïne is niet echt niet goed voor je, want van beiden zit er veel meer in dan aangeraden. In een blikje van 250 ml zit net zoveel cafeïne als een kop koffie of 5 glazen cola. De suiker is heel slecht voor je gebit en ook van energiedranken kun je rusteloosheid, angstige gevoelens en hoofdpijn veroorzaken. Ook leidt het tot een hoge bloeddruk en kan het verslavend zijn. Eigenlijk zijn er van energiedrank nog meer nadelen dan van koffie.

Voor een kortstondige energieboost kun jij je beter tot koffie kunnen keren dan tot energiedrank. Beiden zijn in grote hoeveelheden slecht voor je, zoals zo’n beetje alles is. Maar bij energiedrank heb je sneller een hoeveelheid bereikt dat het echt schadelijk wordt, dus daar wordt de inname zoveel mogelijk van ontmoedigd. En uiteindelijk blijft goed slapen gewoon de beste vorm van energie krijgen.