Cars & Bikes

Het klassieke busje van Volkswagen heeft een upgrade gekregen

Klassieke busje van Volkswagen Type 20

Je zou het busje van Volkswagen niet met Terminator moeten willen vergelijken. Toch gaan we het doen. Kijk, de T-800 maakte de franchise tot wat ‘ie is en in de loop der jaren is hij z’n waarde blijven bewijzen. Het origineel heeft dus veel weg van het klassieke busje van Volkswagen. Het busje dat vandaag de dag nog veel aandacht geniet onder hippe influencers, nostalgische hippies en ander vrijzinnig gespuis. Echter staat de klassier voor een grote uitdaging. Het heeft er namelijk alle schijn van dat ‘ie in voorkomen en prestaties afgedroogd gaat worden door een modernere elektrische variant. We presenteren je de Volkswagen Type 20:

Klassieke busje van Volkswagen

Als je goed kijkt kun je zien dat de Type 20 is vervaardigd uit een 1962 type 2 11-vensters microbus. Volkswagen borduurt hiermee voort op haar iconische ergoed, want de aanstaande uitvoering is volledig elektrisch en bevat een legio aan interactieve elementen, zowel tactiele objecten als interactieve elektronica. Wat te denken van een batterij van 10 kWh, een 2500-watt aan boord van de lader en een elektromotor die 120 pk en 234 Nm koppel produceert? Goed voor zo’n 330 tot 550 km! Niet te vergeten dat dit alles komt met een op maat gemaakt pneumatische vering (ontwikkeld door Porsche) die de rijhoogte van het voertuig via software aanpast, als de bestuurder nadert.

Type 20

Bij het instappen ben je er alleen nog niet met de vering. Volkswagen is namelijk aan de haal gegaan met biometrische voertuigtoegang. Dit omvat een real-time gezichtsherkenningssysteem met hierin een digitale assistent geïntegreerd. Gebruikers moeten zich zodoende inschrijven om te identificeren. Het systeem maakt hierbij gebruik van een 720p groothoekcamera die huist in het tweede zijraam van de bestuurder. In samenwerking met autodesk creëerden Volkswagen-ontwerpers aangepaste wielen, steunen voor achteruitkijkspiegels en steunelementen voor binnengebruik met generatief ontwerp.

Tijdens dit proces lag de focus op het maximaliseren van de kracht en het minimaliseren van het gewicht. Dit alles om de natuurlijke evolutie na te bootsen en organische vormen te creëren. Of zoals Nikolai Reimer, senior vice president van IECC het zelf uitlegt: “We are excited to move into our next chapter as the IECC, to continue designing innovations that will bring the volkswagen group vehicles into the future with cutting-edge technology. The Type 20 is a fantastic example of how we celebrate our heritage while striving to advance our technology.”