Een brand gooide roet in het eten

In 1993 had Jo Ann, kapster en moeder uit Benoit, Mississippi, haar huis verloren na een felle brand. Terwijl anderen al plannen voor bakstenen en bouwvakkers zouden maken, klonk er bij haar thuis iets anders door de kamer. Haar zwager Bob Farrow, een luchtverkeersleider met visie (en waarschijnlijk een goed gevoel voor humor), tipte haar over het ultieme alternatief. Het was een buiten gebruik gestelde Boeing 727. Deze kostte haar $ 2.000 en werd linea recta uit de mottenballen van een vliegtuigkerkhof geplukt. Geen standaard huis, maar een vliegtuig met karakter en een rijke vlieg-geschiedenis van ruim 25 jaar.

Een Boeing als huis verbouwd

Vervolgens begon het echte werk. De Boeing, bijna 47 meter lang, 12 meter breed, 76 ramen en één legendarisch uitzicht over het meer, werd met het neusje over het water geparkeerd. Jo Ann pakte het American DIY-droom overtuigend aan. Binnen 6 maanden toverde ze het spartaanse vliegtuiginterieur om tot een warm thuis. Voor $ 30.000 tot $ 50.000 bouwde ze drie slaapkamers in, een keuken, wasruimte en zelfs een hot tub in de cockpit. Ja, de plek waar piloten normaal zweethanden van krijgen bij een landing werd voor haar een stijlvolle thuishaven voor badschuim – mét panoramaview.

▼ scroll verder ▼

Details klopten ook: de originele overhead luggage bins verdwenen niet, maar bleven praktisch als opslag boven het hoofd. De trap aan de achterkant van de kist werd omgebouwd tot een elektrisch aangedreven ingang. Dit creëerde de sfeer van instappen zonder dat het met een stewardess en boarding pass gepaard ging. Ook de originele vliegtuig-wc kreeg een tweede leven. Het bleef functioneel en ready for take-off. Sommige ruimtes kregen een warme houten wandbekleding. Andere delen hielden bewust de rauwe look van het vliegtuig.

Lees ook: Canadese student reist twee keer per week met het vliegtuig naar school om huur te ontlopen.

Een vliegtuig als huis is verrassend efficiënt

Met een knusse 140 m² directe woonruimte wist Jo Ann elke centimeter te benutten. De cabine, al smal als een sprinter, voelde allesbehalve krap. Door het slimme gebruik van de ovalen ramen, transparante afscheidingen en het behoud van enkele authentieke vliegtuigdetails, hing er altijd een luchtige sfeer. En dan het energievraagstuk: de helmdichte, stalen romp van een vliegtuig heeft nog een ander voordeel. Het was verrassend zuinig in de winter. De isolatie bleek top, waardoor de stookkosten lager bleven dan in een standaard huis. ‘Little Trump’, zoals het huis liefkozend werd genoemd (een dikke knipoog naar Donald Trumps eigen Boeing-jet), groeide uit tot hét gesprek van de buurt.

Jo Ann deed bijna alles zelf: slopen, timmeren, schilderen. Gewoon aanpakken, niet lullen maar poetsen. Ze woonde er met trots van 1995 tot 1999. Daarmee inspireerde ze talloze avonturiers om ook te denken buiten de gebaande paden. Inmiddels duiken overal ter wereld varianten op, van vliegtuig-hotels in Costa Rica tot campers met vleugels. Maar het origineel uit Mississippi, hoewel later helaas beschadigd bij transport voor een tentoonstelling, blijft legendarisch. Het bewijst dat wie lef heeft, met een beetje out-of-the-box denken zelf het roer kan pakken én landen in zijn eigen droomhuis.