Wat zijn we toch een partij blij dat airbags bestaan. Anders zouden verkeersongelukken nog vaker een dramatische afloop hebben. We zijn al lang bekend met het concept van de airbag. Die is door de jaren heen niet veranderd. Nu is er een bedrijf genaamd ZF die daar verandering in wil brengen. Zij komen nu met innovatieve airbags die zich ontpoppen aan de buitenkant van de auto, in plaats van de binnenkant.

ZF wil de innovatieve airbags binnen twee jaar op de markt krijgen

inovatieve airbag Gewoonvoorhem

Het heeft maar liefst tien jaar geduurd voordat de airbags van ZF doorontwikkeld waren tot een eindproduct. Het bedrijf is nu tevreden met het resultaat en wil het liefst de airbags binnen twee jaar op de weg krijgen. Die tevredenheid is wat ons betreft terecht. De airbags presteren namelijk zeer goed. De innovatieve airbags zijn een stuk groter dan gangbare airbags. Toch klappen ze uit in slechts 100 milliseconden. Daarbij wordt het risico op binnendringend puin met 30 procent verlaagd. Ook is de kans op fysiek letsel verlaagd met zo’n 20 tot 30 procent afgenomen.

De technologie in de airbags is indrukwekkend

innovatieve airbag Gewoonvoorhem

Het airbag-pakket van ZF komt niet alleen met de innovatieve airbags. Je krijgt er namelijk ook een hoop andere technologie bij meegeleverd. Wat dacht je bijvoorbeeld van een heuse radar-scanner en meerdere camera’s. Dat alles is natuurlijk om overzicht op de weg te krijgen en een mogelijke crash te voorspellen. Maar de innovatieve toepassingen houden daar niet op. Je krijgt ook een LIDAR-systeem bij het pakket. Dat is een technologie die onder andere wordt gebruikt door het leger. Dit is een detectiesysteem dat qua werking lijkt op een gewone radar. LIDAR werkt echter niet met geluidsgolven maar met lasers, klinkt futuristisch.

Met deze nieuwe airbags in je auto ben jij een van de veiligste bestuurders op de weg. Net als in de model x, dat model kreeg namelijk als enige SUV de hoogste crashtest-rating in alle categorie├źn.