Entertainment

De inhaalactie van Max Verstappen in bocht 4: mocht het nou wel of niet?

inhaalactie Max Verstappen bij Lewis Hamilton

Het weekend begon fantastisch voor Max Verstappen. Bijna in elke sessie voerde hij de ranglijst aan. Als kers op de taart zette hij in de kwalificatie de snelste tijd neer in alle 3 de sectoren. In de race ging niet alles volgens plan. Volgens de wedstrijdleiding voerde hij een onreglementaire inhaalactie uit bij Lewis Hamilton. Wij gingen even op onderzoek uit: was deze inhaalactie nou wel of niet legaal?

Inhaalactie van Max Verstappen bij Lewis Hamilton

Ook de race begon veelbelovend. In het eerste gedeelte kon Max Verstappen de leiding vasthouden, maar door een slimme undercut van Mercedes greep Lewis Hamilton P1. De Red Bull was eigenlijk het hele weekend al sneller dan de bolide van Hamilton. In ronde 53 zag Max zijn kans schoon en probeerde hij de zwarte auto in te halen. Na een zinderend duel kwam hij uiteindelijk voor Lewis terecht, maar omdat hij met alle 4 de banden buiten de baan was, moest hij de plek weer teruggeven aan zijn concurrent. Maar was dit wel zo eerlijk?

Track Limits

Iedere baan heeft zijn eigen ‘Track Limits’. Grof vertaald is dit gewoon het einde van de baan. Je mag daar als coureur in principe niet rijden, tenzij er geen andere uitweg is. “Je mag er bijvoorbeeld geen inhaalactie maken of daar voordeel uit pakken” aldus, Phil Collins, vaste analist bij de ‘F1 Show’. In de herhalingen kon je duidelijk zien dat Max Verstappen tijdens zijn inhaalactie met zijn gehele auto buiten de baan was. Hij overschreed dus de ‘Track Limits’ en haalde daar voordeel uit, daarom moest hij de positie teruggeven aan Lewis Hamilton.

View post on Twitter

“Max kon geen kant op”

Maar niet iedereen was het eens met die beslissing. Zo ging Pietro Fittipaldi meteen in op de opmerking van Collins: “Ik denk dat Verstappen Hamilton al had ingehaald voor de exit. Hij remde al voor hem.” Dit zou betekenen dat Max Verstappen geen andere kant op kon, en gedwongen werd om de Track Limits te overschrijden. Oftewel: het was Lewis’ fout…

Lewis overtreed maar liefst 14 keer de Track Limits

Bovendien deed Lewis maar liefst 14(!) keer hetzelfde als onze landgenoot. In precies dezelfde bocht overschreed hij meerdere malen de Track Limits. De enige vraag die dan rest is: “haalt hij hier voordeel uit?”. Wij denken van wel, als je zo vaak buiten de baan schiet, kun je meer snelheid meenemen op het rechte stuk. Het is dus een wonder dan Hamilton hier geen straf voor kreeg. Bekijk de beelden hieronder en oordeel zelf…

View post on Twitter

Hamilton reageert nuchter op het incident

Volgens Lewis Hamilton was Max Verstappen veel sneller dan hem en hoefde hij hem dus helemaal niet in te halen op die plek: “De banden van Max waren veel nieuwer dan mijn banden, dus hij had beter wat geduldiger kunnen zijn”, zei Hamilton, die elf ronden eerder dan Verstappen zijn laatste pitstop maakte. “Hij had me daar niet hoeven aanvallen. Ik remde expres laat en dwong hem wijd. Daardoor kwam hij buiten de baan terecht en door mij in te halen overtrad hij de regels. Ik wist dat hij me die plek moest gaan teruggeven.”

View post on Twitter

Lewis kreeg dus (weer) het voordeel van de wedstrijdleiding. Hij kreeg de positie terug en het lukte Max Verstappen niet meer om hem in de rondes erna nog in te halen. Hoe je het wendt of keert, het was een heel dubieus moment waar vast nog veel over gesproken gaat worden…