Wat kan en mag op de Nederlandse weg?

Tja, zelfs met een 420 km/u-waardige Bugatti Chiron zit je in Nederland altijd aan een digitaal slot op je rechtervoet. Op de snelwegen mag je maximaal 130 km/u, en dat alleen tussen 19:00 en 6:00. Overdag kun je zelfs beboet worden als je boven de 100 km/u uitkomt. Op provinciale wegen haal je zelden de 80 km/u, binnen de bebouwde kom maximaal 50 km/u. Voor een Koenigsegg Jesko Absolut, met meer dan 500 (!) km/u topsnelheid, compleet kansloos. Alleen in Duitsland kun je op stukken Autobahn misschien eens kijken waar de naald eindigt, maar in ons kikkerlandje? Vergeet het maar.

En wie ooit álles uit zijn hypercar wilde halen op de openbare weg kent deze dompers: drempels, opgehoopt langzaam rijdend verkeer en camera’s op iedere hoek. Je loopt niet alleen het risico op vette boetes, maar ook op schade en ongewenste aandacht. De realiteit is: 99% van de tijd gebruik je het volle potentieel niet. Alleen al om de waarde van je speeltje te beschermen staan veel hypers het grootste deel van het jaar binnen, te shinen in de showroom of in je garage.

De uitdagingen van een bizarre topsnelheid

Hypercars brengen absurde technische potentie. Motoren met meer dan 1000 pk, launch controls waarmee sprintje naar de 100 trekt in minder dan 3 seconden. Maar als de limieten op de weg 130 zijn, blijft het bij een paar seconden ‘gas erop’ bij de oprit en weer vol in de remmen tegen de tijd dat je überhaupt je rechtervoet volledig hebt ingedrukt.

▼ scroll verder ▼

Het komt er eigenlijk op neer dat je nergens in Nederland door kan stampen zonder grote risico’s. Is het niet vanwege boetes, dan is het wel een risico door andere verkeersgebruikers die niet gewend zijn om zulke snelle bolides in hun achteruitkijkspiegel te zien verschijnen. De openbare weg valt dus weg als optie om echt snel te rijden in Nederland.

Lees ook: Hoe Nederland bijna een Grand Prix aan de andere kant van de wereld kreeg: het verhaal van de 1985 Curaçao Grand Prix.

Het circuit is de enige oplossing

Wil je wel écht alles eruit halen zonder blauwe brieven achteraf? Circuits zijn de ultieme playground voor hypercarrijders. Circuit Zandvoort biedt Race Experiences waar je zelf in een Ferrari, Lamborghini of Mercedes-AMG over het asfalt kunt knallen, gas op de plank, zonder gezeur over flitspalen. Of pak TT Assen, waar tijdens de Supercar Madness events tientallen tot honderden super- en hypercars samenkomen. Je kunt daar vrij rijden, deelnemen aan dragraces en je helemaal uitleven zonder restricties, precies waar die pk’s voor gebouwd zijn. En ja, het publiek geniet daar ook van dikke donuts en gierende turbo’s. Wil je écht het uiterste? Dan zit er niks anders op dan een dag circuit boeken of mee doen aan events. Of plan, zoals veel gasten, een tripje richting het Oosten voor een uitje op de Autobahn, waar je legaal je snelheidsmeter ziet oplopen.