Gear

Amfibievoertuig de Herzog Conte Schwimmwagen: hiermee kan je rijden en varen in één

Herzog

Als er een prijs zou bestaan voor lelijke wagens, dan zou dit model ongetwijfeld hoge punten scoren. Nu hebben we niks tegen innovatieve ontwerpen, zelfs als het gaat om de combinatie van een boot en een wagen, maar wat de bedenker van de Herzog Conte Schwimmwagen heeft weten te presteren kun je nog het beste omschrijven als een drijvend gedrocht op wielen. Elke dynamiek ontbreekt bij dit Duitse model, maar daarmee is het niet minder interessant.

Bizarre combinatie

De jaren zeventig waren in veel opzichten interessant. Zo bleek de olie een krachtig wapen in handen van de Arabische landen te zijn. Ook bleek de maanlanding in 1969 voor een ware technologische revolutie te gaan zorgen. Op het gebied van auto’s waren er aardig wat ontwikkelingen. De fantasie van het ontwerpersgilde was blijkbaar de enige begrenzing en dus was het vrij normaal om een amfibievoertuig te bedenken. Blijkbaar was de functionaliteit belangrijker dan het ontwerp en zo kon de Schwimmwagen tot leven worden gebracht.

View post on Instagram
 

Slechts 114 pk

De Herzog Conte is gebaseerd op een Ford Granada en was destijds leverbaar in twee uitvoeringen: een 2.3 liter motor en een iets grotere, 2.8 liter motor. Dat betekent dus ook een verschil in pk’s, te weten 114 pk, en 135 pk. Stel je daar overigens niet al te veel van voor. Zo bedroeg de topsnelheid op land zo’n 100 mph oftewel zo’n 161 km/u. Niet echt een snelheid waarmee je in de geschiedenisboeken terecht komt, maar wel behoorlijk rap voor een wagen in die tijd.

View post on Instagram
 

Geen commercieel succes

Afgezien van de ongetwijfeld teleurstellende prestaties op land, is het veel interessanter om te kijken hoe dit gedrocht zich in het water gedroeg. Dat viel enigszins tegen. De normale aandrijving naar de achterwielen werd via een aftakking naar een propeller gestuurd. Bijkomend voordeel was uiteraard dat de golven het grootste deel van de wagen onttrokken aan het zicht zodat het visueel nog wel meeviel. De flinke ventilator aan de bovenzijde zou ervoor moeten zorgen dat de motor geen schade op zou lopen van een nat avontuur. Op het ook echt zo werkte als de verkoopbrochure deed vermoeden weten we niet. De productie werd na een jaar stil gelegd en waarschijnlijk was daar wel ene goede reden voor.